Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Uwodzenie cnoty w powieści

Tytuł:
Uwodzenie cnoty w powieści
Verführungen der Tugend in Wielands "Agathon"
Seduction of virtue in the novel “Agathon” by C. M. Wieland
Autorzy:
Kania, Joanna
Słowa kluczowe:
Oświecenie, Bildung, cnota, uwodzenie, Platon
Enlightenment, creation, virtue, seduction, Plato
Język:
niemiecki
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This MA thesis is aimed at showing the strategies of seduction in the Enlightenment novel by Christopher Martin Wieland titled “Geschichte des Agathon”. The book contains a unique conception of seducing virtue, thus a complex action carried out in order to change the ideology of the seduced person. Seduction of virtue present in the novel is done through numerous interactions with the external world. They can take the form of sensual, rhetorical or aesthetic seduction. The purpose is to induce Agathon, the title hero, to abandon Platonic philosophy in favour of hedonism. The hero, being put to the test, has to choose between rejecting his previous system of thinking or carrying out his apotheosis.The decisions he makes initiate his „creation‟ (Bildung), as he learns where the line between virtue and non-virtue is. The conceptions of „creation‟ as well as „seduction of virtue‟ are shown in this thesis as synonymous, as both of them result in acquiring self-consciousness.

Przedmiotem niniejszej pracy jest ukazanie strategii uwodzenia w oświeceniowej powieści Chr. M. Wielanda pt. „Geschichte des Agathon”. Powieść zawiera unikalną koncepcję uwodzenia cnoty, a więc kompleksowego działania mającego na celu zmianę światopoglądu osoby uwodzonej. Uwodzenie cnoty w powieści dokonuje się poprzez liczne interakcje ze światem zewnętrznym. Te przybierają formę uwodzenia zmysłowego, retorycznego oraz estetycznego. Celem uwodzenia jest skłonienie Agathona, tytułowego bohatera powieści do porzucenia filozofii platońskiej na rzecz hedonizmu. Postawiony przed próbą bohater musi podjąć decyzję i albo odrzucić dotychczasowy system myślenia, albo dokonać jego apoteozy. Owe decyzje inicjują ‘stawanie się’ (Bildung) bohatera: dowiaduje się bowiem, gdzie przebiega granica między cnotą a nie-cnotą. Pojęcia ‘stawanie się’ i ‘uwodzenie cnoty’ ukazane są w niniejszej pracy magisterskiej jako określenia synonimiczne. Każde z nich bowiem skutkuje zyskaniem samoświadomości.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies