Tytuł pozycji:
Moda jako krajobraz globalny na przykładzie rewolucji japońskiej w Paryżu.
Głównym tematem pracy magisterskiej "Moda jako krajobraz globalny na przykładzie rewolucji japońskiej w Paryżu" jest miejsce mody w rzeczywistości globalnej. Zostały w niej zawarte przemyślenia dotyczące głównego nośnika globalizacji kulturowej – współczesnej kultury masowej. Praca zawiera także próbę stworzenia syntetycznej definicji mody w oparciu o źródła socjologiczne i kulturoznawcze. Skupia się na specyficznym rodzaju twórczości projektantów japońskich, którzy zadebiutowali na rynku europejskim w latach 80. XX wieku. Na przykładzie Yohji Yamamoto, Rei Kawakubo i Issey Miyake omawia zależność mody od tradycji i kultury i sposób, w jaki owa zależność zmienia się w wyniku procesów globalizacji. Wreszcie, praca podkreśla wpływ twórczości japońskich projektantów na działalność nowej fali europejskich kreatorów. Wykazując bezpośrednie zależności pomiędzy Kawakubo i jej kolegami, a nowym pokoleniem zachodnich projektantów, autorka próbuje pokazać, że moda jest odzwierciedleniem globalizacji i jednocześnie odpowiedzią na pytania, które proces globalizacji stawia przed współczesnym człowiekiem.
Master work titled "Fashion as a global image based on the example of Japanese revoluition in Paris" is a result of the study about role that fashion plays in global reality. It contains reflactions about the modern mass culture which is the main carrier of a cultural globalization. This work also attempts to create a complete definition of fashion. The main subject is work and creation of Japanese designers who made a debut in European market in 1980s. With the example of Yohji Yamamoto, Rei Kawakubo and Issey Miyake, this work contains relationship between fashion and tradition, and how this relationship transforms during the globalization processes. Finally, this work marks the Japanese designers' influence on the young generation of European creators. Drawing direct dependence between Kawakubo and her colleages and western designers, the author is trying to show that fashion is a reflection of globalization and simultaneously it is the answer for the questions that the globalization raises.