Tytuł pozycji:
The role of language in the formation of national identity of the new Armenian immigration in Poland. An example of Cracow community
Niniejsza praca jest próbą przedstawienia sytuacji nowej imigracji ormiańskiej w Polsce pod względem tożsamościowym. Jej głównym celem jest zbadanie roli języka ojczystego w procesie rekonstrukcji tożsamości w sytuacji emigracji. Część pierwsza jest poświęcona refleksji nad współczesnym rozumieniem pojęcia tożsamości, w tym tożsamości indywidualnej oraz zbiorowej, a także różnym interpretacjom genezy pojęcia narodu. Autor pracy zgadza się z poglądem podkreślającym ciągłą istotność tożsamości narodowej pomimo zmian związanych z przejściem do epoki "płynnej nowoczesności". Część druga przeznaczona jest na przegląd dotychczasowych badań nad społecznością ormiańską w Polsce oraz zarysowanie podstawowych cech ormiańskiej etni. Część trzecia jest prezentacją obranej metodologii oraz wyników badań własnych. Odniosłem się zagadnień istotnych z punktu widzenia odtwarzania szeroko rozumianej kultury ormiańskiej: sfery symbolicznej, religii, rodziny, więzi etnicznych oraz uczestnictwa w kulturze. Analizowałem proces przekazu kompetencji językowych i kulturowych dzieciom. Przeprowadzone badania wykazały, iż znajomość języka ojczystego jest dla Ormian koniecznym warunkiem do zachowania tożsamości ormiańskiej na emigracji.
That thesis is an attempt to present the issue of national identity in case of the new Armenian immigration in Poland. The main goal is to analyse the role of national language in the process of reconstruction of identity in emigration. The first part is devoted to theoretical work on the terms "identity" and "nation". The second part deals with Armenian collective identity in historical perspective as well as with the summary of previous studies on Armenian community in Poland. In the third part I present my methodological orientation and results of my research. The process of acquiring linguistic and cultural skills of Armenian children could be accomplished in two different ways: in home or in ethnic school. Regardless of that linguistic competences are necessary for the successful joining in to Armenian culture.