Tytuł pozycji:
Emotional Intelligence and aggressiveness of parents and peer harassment among children at a younger school-age.
W niniejszej pracy przeanalizowane zostały następujące zmienne: zaangażowanie , niezaangażowanie dzieci w młodszym wieku szkolnym w proces dręczenia rówieśników, a także poziom inteligencji emocjonalnej i agresywności ich rodziców. Zależności te zostały zawarte w problemie badawczym : Jakie związki występują pomiędzy dręczeniem rówieśników przez dzieci a inteligencją emocjonalną i agresywnością ich rodziców? Rozdział 1 stanowi próbę definicji pojęcia „agresja” i „agresywność”, a także przedstawienie ich rodzajów oraz celów i przyczyn stosowanie zachowań agresywnych zwłaszcza u dzieci. Rozdział 2 opisuje bullying specyficzny rodzaj zachowania agresywnego wśród młodzież szkolnej, a także charakterystykę ofiar i sprawców. Rozdział 3 to przegląd najważniejszych koncepcji dotyczących inteligencji emocjonalnej, jak również jej rozwoju w okresie dzieciństwa i poszerzaniu w trakcie dorosłości. Rozdział 4 to ogólna charakterystyka rozwojowa dzieci w młodszym wieku szkolnym. Rozdział 5 dotyczy charakterystyki postaw rodzicielskich i ich wpływu na cechy osobowości dziecka Rozdział 6jest krótką charakterystyką postaw rodzicielskich stanowi studium empiryczne – metodologia badań tzn. opis badanej grupy, hipotezy i problemy badawcze. Rozdział 7 jest analizą statystyczną i jakościową przeprowadzonego badania. Rozdział 8 to interpretacja uzyskanych wyników Dodatkowo praca zawiera wstęp, bibliografię oraz aneks.
The following variables were analyzed in the thesis: involvement and non – aligned of children in younger school-age, in the process of peer harassment and level of emotional intelligence and level of aggressiveness of their parents. These dependencies have been included in the research problem: What relations exist between peer harass-ment and emotional intelligence and aggressiveness of parents. The first chapter is an attempt at definition the concept of aggression and aggressiveness and submits their forms, purposes and reasons. The second chapter describes bullying, which is a specific type of aggressive behavior among children and adolescents as well the characteristic of perpetrators and victims of harassment. The third chapter is an overview of the most important concepts relating to emotional intelligence and its progress during childhood, as well expansion its in adulthood. The fourth chapter is general description of child development at the younger school-age. The fifth chapter is brief description of parental atti-tudes. The sixth chapter is empirical study – research methodology (description of the study group, research tools and examination procedure. The seventh chapter is statistical and qualitative analyses of results. The eight chapter is interpretation of the results. Master’s thesis include also an introduction, bibliography and appendix.