Tytuł pozycji:
Street Art: between aesthetic resistance and critical art
The subject of the master’s thesis is a street art phenomenon. The author organizes different types of art that function in today’s city space and shows both differences and analogies between street art and other city practices (such as public art and graffiti). Street art is presented as a form of aesthetic resistance against urban policy and as a means of conveying critical ideas. Street art origins and its inspirations are described (situationists’ activity, radical and political graffiti) to show deeply involved character of the activity. Then, the author analyzes works that can be found in the streets currently.The purpose of this thesis is to show street art as a continuation of some subversive actions dating back to the second half of the 20th century. Moreover, the author tries to highlight the fact that street art is a social answer to crisis of modern city space and the sense of community. It is the kind of art with a critical element which takes the form of aesthetic resistance and is only possible thanks to illegal activity.The description of street art is based on the author’s analysis of academic publications and books, artists’ statements and visual material such as photographs of street art works.
Przedmiotem pracy dyplomowej jest zjawisko street artu - nielegalnej sztuki ulicznej. Autorka porządkuje typy sztuki funkcjonującej w dzisiejszej przestrzeni miasta, ukazując różnice i analogie pomiędzy street artem a innymi praktykami miejskimi: public art oraz graffiti. Street art zostaje przedstawiony jako forma estetycznego oporu względem polityki miejskiej oraz nośnik krytycznych treści.W celu ukazania zaangażowanego charakteru owej aktywności, opisane zostały źródła i inspiracje street artu, czyli aktywność sytuacjonistów oraz tzw. „graffiti walczące”, a następnie autorka poddała analizie wytwory obecnie pojawiające się na ulicach.Celem pracy jest przedstawienie street artu jako pewnej kontynuacji wywrotowych działań z drugiej połowy XX wieku. To próba przedstawienia owej sztuki, jako społecznej odpowiedzi na współczesny kryzys przestrzeni miejskiej oraz wspólnoty. Celem pracy jest przede wszystkim ukazanie street artu jako sztuki realnie stawiającej opór i posiadającej wymiar krytyczny. Opis zjawiska został oparty na analizie publikacji książkowych, artykułów, wypowiedzi artystów oraz materiału wizualnego w postaci fotografii prac streetartowych.