Rola Hitlerjugend w procesie kreowania „nowego obywatela” w systemie totalitarnym nazistowskich Niemiec, wydaje się nader oczywista: zrzeszeni w jej strukturach młodzi ludzie stanowili grupę o priorytetowym znaczeniu dla powodzenia nazistowskiego eksperymentu. Tym samym organizacja ta jawiła się jako idealna baza do realizacji nakreślonego przez narodowych socjalistów planu stworzenia idealnego człowieka, którego żywotnym celem pozostawał rozwój potęgi Trzeciej Rzeszy, zgodnie z ich zamiarem. Nieprzypadkowy wybór dzieci i młodzieży jako głównych adresatów podjętych przez nich działań, miał więc dawać realną gwarancję, że zapoczątkowane przez Hitlera i jego zwolenników dzieło budowy imperium rasy panów, nie tylko przetrwa czasy po ich śmierci, lecz przede wszystkim doczeka się gorliwej kontynuacji, tak, aby spełniły się ich marzenia o „tysiącletniej Trzeciej Rzeszy”.Nadrzędnym celem pracy pt. Proces kreowania „nowego obywatela” w systemie totalitarnym nazistowskich Niemiec pozostaje zatem chęć ukazania meandrów tegoż procesu właśnie na przykładzie Hitlerjugend.Powyższemu założeniu podporządkowano strukturę tejże pracy. W rozdziale pierwszym, autor podejmuje próbę analizy uwarunkowań i szeregu wydarzeń, jakie zaistniały w dwudziestoleciu międzywojennym w Niemczech, a w szczególności od momentu ukonstytuowania się hitlerowskiego reżimu. Po pierwsze, stara się nakreślić ramy definicyjne zjawiska totalitaryzmu Trzeciej Rzeszy, by następnie zdiagnozować ten stan jako idealny punkt wyjściowy procesu kreowania „nowego obywatela”. Po drugie, prezentuje najistotniejsze, jego zdaniem, instrumenty reżimu, służące indoktrynacji ludzi młodych i realnie przyczyniające do przeobrażenia się tej warstwy niemieckiego społeczeństwa w modelowych „nowych obywateli”. Po trzecie, autor wyjaśnia, kim miał być „nowy obywatel” narodowosocjalistycznego społeczeństwa w mniemaniu nazistów. Po czwarte, autor koncentruje się na zasadniczych przesłankach, jakie zadecydowały o uznaniu niemieckich dzieci i młodzieży za optymalną bazę; znakomity „materiał” do działań nazistowskiego reżimu w przedmiocie kreowania „nowego obywatela”. Rozdział drugi, poświęcony zostaje na szczegółową analizę wybranych elementów Hitlerjugend, mających, zdaniem autora, kluczowe znaczenie dla istoty opisywanej organizacji. Zasadniczym elementem owego rozdziału pozostają rozważania w kwestii genezy Hitlerjugend: momentu powstania, kolejnych lat ewolucji, dynamicznego rozwoju od 1933 roku. Dalej autor analizuje status Hitlerjugend, jaki owa organizacja osiągnęław Trzeciej Rzeszy. Kolejnym elementem rozdziału drugiego pozostaje opis istotnych dla codziennego funkcjonowania Hitlerjugend, symboli. Wreszcie autor pochyla się nad wewnętrzną organizacją opisywanego ruchu młodzieżowego: przedstawia pokrótce jej suborganizacje: Jungvolk, właściwą Hitlerjugend, Jungmädel oraz Bund Deutscher Mädel, charakterystyczny dla nich łańcuch dowodzenia, jak również szkielet konstrukcyjny wymienionych związków.Ostatni, trzeci rozdział, autor przeznacza na podjęcie tematyki dotyczącej wkładu Hitlerjugend w ogół nazistowskich działań na rzecz wprowadzenia w życie idei „nowego obywatela”. W tym celu rozpatruje on ów problem w czterech aspektach: codziennego funkcjonowania organizacji, pełnionej przezeń funkcji wychowawczej, a także dwóch kolejnych form wprowadzania młodych Niemców w dorosłe życie: jako żołnierzy lub działaczy partyjnych oraz jako wykonawców wszelkich niezbędnych dla rozwoju Trzeciej Rzeszy prac (przykładowo w rolnictwie). Całość rozważań w obrębie rozdziału trzeciego zamyka próba określenia, na ile przeprowadzony na najmłodszej warstwie niemieckiego społeczeństwa eksperyment okazał się skutecznym. Ponadto autor stara się ukazać konsekwencje, jakie ów proces poczynił wśród niemieckich dzieci i młodzieży.
The Hitler Youth’s role in the process of creating a "new citizen" in a totalitarian Nazi Germany, it seems very clear: associated in its structure a group of young people were a priority for the success of the Nazi experiment. Thus, this organization appeared as the ideal base for implementation outlined by the National Socialists plan to create the perfect man who has remained vital to the development of the power of the Third Reich, according to their intent. Unmatched selection of children and youth as the main recipients of actions taken by them, so he had to give a real guarantee that initiated by Hitler and his followers, the work of building an empire master race, not only to survive the days after their death, but above all, will see its assiduous follow-up, so that to fulfill their dreams of a "thousand-year Third Reich."The overriding objective of this master’s thesis “The process of creating a "new citizen" in totalitarian Nazi Germany” remains therefore to demonstrate the meanders of the same process on the example of Hitler Youth.In the first chapter, the author attempts to analyze conditions and a series of events that occurred in the interwar period in Germany, especially since the constitution of the Nazi regime. First, it tries to draw a definitional framework for the phenomenon of totalitarianism of the Third Reich, would then diagnose this condition as an ideal starting point for the process of creating a "new citizen". Secondly, it presents the most important, in his view, the instruments of the regime, for the indoctrination of young people. Thirdly, the author explains what was to be "new citizen" in the eyes of the Nazis. Fourthly, the author focuses on the fundamental premises that determined the recognition of German children and adolescents for the optimal base; the great "material" to the actions of the Nazi regime on the creation of a "new citizen".The second chapter, is devoted to a detailed analysis of selected elements of the Hitler Youth, which are crucial to the essence of the organization. An essential element of this chapter are reflections on the genesis of Hitler: the inception, subsequent years of evolution, the dynamic development of 1933. The author examines the status of the Hitler Youth, which this organization has achieved in the Third Reich. Another element of the second chapter is a description of the impact on the daily functioning of the Hitler Youth, symbols. Finally, the author bends over the internal organization of the youth movement described: briefly shows her suborganizacje: Jungvolk, correct Hitler Youth, Bund Deutscher Mädel and Jungmädel, characteristic of their chain of command, as well as the structural backbone of these compounds.Last, the third chapter, the author devotes to take subjects on the contribution of the Hitler Youth in Nazi general efforts to implement the idea of a "new citizen". To this end, he examines this issue in four aspects: the daily functioning of the organization, its functions as an educational classes, and two additional forms of entry of young Germans in adult life: as soldiers or as party activists and performers of all necessary for the development work of the Third Reich (for example, in agriculture). The whole discussion around the third chapter closes attempt to determine the extent performed for the youngest stratum of German society, the experiment proved to be effective. In addition, the author tries to show the consequences of this process has made among German children and adolescents.