Tytuł pozycji:
„She is everything that I want to be” Barbie doll’s influence on Polish women aged 20-25 in the end of XX century.
Niniejsza praca ma na celu prezentację najpopularniejszej zabawki na świecie- lalki Barbie. Podstawowym dążeniem jest zbadanie czy Barbie stanowi wzór piękna dla Polek, które wkraczały w dorosłe życie po roku 1989. Praca podzielona została na trzy rozdziały. W pierwszym rozdziale opracowania zostaje przedstawiona Ruth Handler – kreatorka lalki Barbie oraz przybliżony zostanie czytelnikowi proces tworzenia i udoskonalania zabawki, zmiany wizerunkowe jakie lalka przeszła od roku 1959, kiedy to zadebiutowała na rynku, aż po czasy współczesne. Druga część pracy poświęcona jest wizerunkom kobiet w Polsce przed i po 1989 roku. W tej części przedstawiona zostaje analiza wpływu Barbie na Polki, na podstawie badań własnych. Za pomocą kwestionariusza ankiety zapytano dziesięć losowo wybranych kobiet w przedziale wiekowym między 20, a 25 rokiem życia, o ich doświadczenia z zabawką. Wyniki badania przestawione zostały w podrozdziale trzecim. W części tej poruszony zostaje również problem aktywności kobiet w polityce po transformacji ustrojowej. Ostatni rozdział pracy prezentuje przykłady wykorzystywania wizerunku lalki Barbie w życiu codziennym oraz w sztuce.
This thesis aims to present the most popular toy in the world-Barbie doll. The primary objective is to investigate whether Barbie is a beautiful model for Polish women, who entered adulthood after 1989. Work is divided into three chapters. First of them describes Barbie’s creator- Ruth Handler and the process of creating and improving Barbie since 1959, when it debuted on the market, until present times. The second part is devoted to images of women in Poland before and after 1989. In this part of the analysis presented is the impact of Barbie on Polish women. Using the questionnaire, ten randomly selected women aged between 20 and 25 were asked about their experiences with the toy. Test results were presented in the third section. This part is also moved by the problem of women in politics after the transition. The final chapter presents examples of work using the image of Barbie dolls in everyday life and in art.