Tytuł pozycji:
Wpływ promocji na wizerunek województwa śląskiego jako regionu turystycznego
Tematem niniejszej pracy jest promocja i jej rola w kształtowaniu wizerunku regionu jako destynacji turystycznej. W ostatnich czasach regiony stały się pełnoprawnymi uczestnikami rynku, w związku z czym nastąpiła wzmożona rywalizacja pomiędzy miejscami o uwagę potencjalnych konsumentów jakimi są inwestorzy, przedsiębiorcy, turyści, a także mieszkańcy. Regiony przyjęły orientację marketingową a jednym ze źródeł przewagi konkurencyjnej jest pozytywny wizerunek. Aby go osiągnąć regiony wykorzystują elementy marketingu mix, które wzajemnie się uzupełniają tworząc spójną ofertę regionalną dla swoich klientów. Szerokie zastosowanie w procesie kształtowania wizerunku mają narzędzia promocji, znane i wykorzystywane w marketingu komercyjnym. Marketingową orientację zarządzania terytorium przyjęły także władze województwa śląskiego za cel stawiając sobie zmianę wizerunku regionu. Specyficzne walory subproduktu turystycznego województwa stały się podstawą do stworzenia długofalowego planu działania jakim jest strategia komunikacji marketingowej. Promocja subproduktu turystycznego stała się szansą na poprawę wizerunku województwa śląskiego. W pracy podjęto się oceny słuszności takiego podejścia oraz analizy skuteczności działań promocyjnych. Przeprowadzono badanie, które miało na celu ukazanie realnych efektów kampanii promocyjnych w regionie. Zaproponowano także rozwiązanie alternatywne.
This paper is devoted to the issue of promotion and its role in shaping the image of the region as a tourist destination. Nowadays, the regions are regarded as the full participants of the market, therefore there has been observed an increased competition between locations over potential consumers such as investors, entrepreneurs, tourists and residents. Because most of the regions have adopted a marketing orientation, crucial element of achieving competitive advantage is building a positive image of the region. To achieve this goal, the authorities are using elements of marketing mix in order to create a coherent and attractive offer for its clients. Promotional tools, highly regarded in the commercial marketing, are being used in the process of building, shaping and reinforcing the image. The goal of adopting marketing management orientation by silesian authorities, was to implement such changes into region’s negative image.Specific qualities of the voivodeship tourism sub-product became the basis for creating long-term action plan called marketing communication strategy. Promotion of tourism sub-product became an opportunity to improve the image of the Silesian province. The aim of this paper is to assess the validity of such approach and analyze the effectiveness of undertaken promotional activities. A conducted study is aimed at showing the real impact of promotional campaigns on the overall improvement of the region’s image. Furthermore, the alternative solution is proposed.