Tytuł pozycji:
TEMPERAMENTALNE I OSOBOWOŚCIOWE UWARUNKOWANIA STRESU W PRACY A PODATNOŚĆ NA DOŚWIADCZENIE BÓLU W KREGOSŁUPIE.
Inspiracją do przeprowadzonych badań były statyczne koncepcje stresu pracy uwzgledniające stresory wewnątrzorganizacyjne i ekstraorganizacyjne. Pod uwagę wzięta została subiektywna ocena tych stresorów, która , zależy od cech temperamentu, charakteru i osobowości pracowników. Drugim źródłem inspiracji były badania nad zdrowotnymi konsekwencjami stresu pracy, szczególnie natomiast nad wpływem stresu na odczuwanie tzw. „napięciowych bólów” kręgosłupa. Celem przeprowadzonych badań było ustalenie związku pomiędzy stresem doświadczanym w pracy i satysfakcją zawodową, a cechami temperamentu i osobowości badanych pracowników, strategiami wykorzystywanymi przez nich w sytuacji stresu oraz doświadczanych bólach kręgosłupa. W badaniach zastosowano następujące metody: Temperament – Character Inventory (TCI-R56) R.C. Cloningera, Skala Samooceny SES Rosenberga, Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS) Anny Matczak, Kwestionariusz Strategii Radzenia Sobie WCQ (The Ways of Coping Quesionnaire) R.S. Lazarusa i S. Folkman w polskiej adaptacji W. Łosiaka, Kwestionariusz KPSP K. Golik, Skala bólu K. Golik. W badaniu wzieło udział 114 osób, w tym 79 kobiet i 35 mężczyzn. Analiza uzyskanych wyników potwierdziła istnienie związku pomiędzy nasileniem stresu w pracy i satysfakcji zawodowej a takimi zmiennymi osobowościowymi jak strategie radzenia sobie ze stresem oraz z poziomem odczuwanych bółów kręgosłupa.
The inspiration for the work were the concepts of work stress taking into account internal and external stressors and subjective evaluation of these stressors, which depends on the characteristics of temperament, character and personality of employees. The second source of inspiration was research on the health consequences of stress, particularly on the effects of stress on the voltage sensing of back pain.The aim of the study was to reveal the relationship between the stress experienced at work and professional satisfaction, and characteristics of temperament, personality, coping strategies with stress and severity of back pain.In the studies used the following methods: Temperament - Character Inventory (TCI-R56) R.C. Cloninger, Rosenberg Self-Esteem Scale (SES), Social Competence Questionnaire (KKS) A. Matczak, The Ways of Coping Quesionnaire (WCQ) R.S. Lazarus and S. Folkman in the Polish adaptation of W. Łosiak, Questionnaire KPSP K. Golik, K. Golik pain scale. The study involved 114 people, including 79 women and 35 men.Analysis of the results confirmed the correlation between the intensity of work stress and job satisfaction and personality variables such as strategies for coping with stress and the perceived level of back pain.