Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wybrane aspekty twórczości kameralnej Krzysztofa Meyera

Tytuł:
Wybrane aspekty twórczości kameralnej Krzysztofa Meyera
The chosen aspects of Krzysztof Meyers chamber works
Autorzy:
Dzik, Izabela
Słowa kluczowe:
Meyer, muzyka kameralna, instrumentarium
Meyer, chamber music, instrumentation
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The following dissertation attempts to present the readers with Krzysztof Meyer’s theoretical and aesthetic views as well as some selected aspects of his chamber works. It is going to be done on the basis of three pieces of his music, namely Kwintetu klarnetowego op. 66, Tria op.78 and the quintet Cinque Colori op. 94. The main focus of my thesis tries to show the theoretical and aesthetic issues that have risen from Krzysztof Meyer’s utterance. Therefore, the first chapter not only presents his views about the way of shaping musical form but also the quality of sound, amongst which one can differentiate an organisation of sounds of the particular instrumentation size.I have found Meyer’s aesthetic views extremely significant, especially those published in magazines that describe his attitude towards tradition, perfectionism and professionalism which is essential in music composition, and that has been mentioned in the first chapter as well. The next chapters constitute the analysis of three pieces of music that have been listed above. Finally, my dissertation refers to some other famous composers of the twentieth century and their chamber music that I have compared with Meyer’s works.

Celem niniejszej pracy jest próba scharakteryzowania teoretyczno-estetycznych poglądów Krzysztofa Meyera oraz wybranych aspektów jego muzyki kameralnej na przykładzie trzech utworów: Kwintetu klarnetowego op. 66, Tria op. 78 oraz kwintetu Cinque Colori op. 94. Zwróciłam uwagę na problemy teoretyczno-esteytyczne pojawiające się w świetle jego wypowiedzi. W rozdziale pierwszym zostały scharakteryzowane jego poglądy dotyczące kształtowania formy muzycznej oraz jakości brzmienia m.in. organizacji dźwięków o określonej wysokości i instrumentacji. Znamienne są także poglądy estetyczne Meyera prezentowane w publikowanych artykułach, zwłaszcza jego stosunek do tradycji oraz do idei doskonałości i profesjonalizmu w sztuce muzycznej kompozycji, o których również wspominam w niniejszym rozdziale. Kolejne rozdziały zawierają próbę analityczną wyżej wymienionych kompozycji. Ostatecznie nawiązuje również do twórczości innych (wybranych) kompozytorów dwudziestowiecznych, porównując po krótce ich twórczość kameralną.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies