Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wizerunek Baranka Bożego w sfragistyce, heraldyce, numizmatyce i innych sztukach plastycznych ziem polskich i ościennych w wiekach średnich. Symbolika, sposób przedstawiana, wzajemne wpływy i relacje pomiędzy poszczególnymi dziedzinami sztuki.

Tytuł:
Wizerunek Baranka Bożego w sfragistyce, heraldyce, numizmatyce i innych sztukach plastycznych ziem polskich i ościennych w wiekach średnich. Symbolika, sposób przedstawiana, wzajemne wpływy i relacje pomiędzy poszczególnymi dziedzinami sztuki.
The image of God's Lamb in sigillography, heraldry, numismatics and in other plastic arts during the medieval period in Poland and it's neighbours. Symbolism, way of showing and interactions between different plastic arts.
Autorzy:
Karpacz, Artur
Słowa kluczowe:
God's Lamb, Saint John the Baptist, symbolism, iconography, heraldry
Baranek Boży, św. Jan Chrzciciel, Junosza, symbolika, ikonografia
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This work concerns the analysis and interpretation of the image of the Lamb of God, present in all kinds of fine arts from Middle Ages. It main task was to check out the believe, which is still obligatory in literature, that the theme of the Lamb of God appears on the seals and coats in the role of the Saint John the Baptist attribute. I managed to show that sometimes the theme should be read as a Christological symbol or representation referring to the cult of Corpus Christi. Work area includes lands of the Polish Kingdom and neighboring areas. It layout is largely territorial and concerns: Małopolska, Wielkopolska, Member of the Teutonic Knights, the bishopric of Warmia and Kamien and Silesia. The author devotes a separate chapter to analize the Junosza knightly arms, which has the lamb on the coat. Complement a certain job, is a chapter of the ideas of the Lamb of God in sculpture, painting and artistic craft. The whole work has been updated with Catalogue and the Illustration Album.

Praca dotyczy analizy i interpretacji wizerunku Baranka Bożego, obecnego w różnego rodzaju sztukach plastycznych doby średniowiecza. Jej głównym zadaniem było zbadanie funkcjonującego w literaturze przeświadczenia, iż motyw Baranka Bożego występuje na pieczęciach i herbach w roli atrybutu św. Jana Chrzciciela. Udało mi się wykazać, iż niekiedy wizerunek ten, należy odczytywać jako symbol chrystologiczny lub przedstawienie nawiązujące do kultu Bożego Ciała. Praca swoim obszarem obejmuje ziemie Królestwa Polskiego oraz tereny ościenne. Jej układ jest w dużej mierze terytorialny i dotyczy: Małopolski, Wielkopolski, Państwa Krzyżackiego, Biskupstwa warmińskiego i kamieńskiego oraz Śląska. Autor osobny rozdział poświęca analizie herbu rycerskiego Junosza, zawierającego w polu tarczy barana. Niejakim uzupełnieniem pracy, jest rozdział dotyczący wyobrażenia Baranka Bożego w rzeźbie, malarstwie i rzemiośle artystycznym. Całość została wzbogacona o Katalog Zabytków i Album Ilustracji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies