Tytuł pozycji:
Characteristics of the achievements of neuroscience. Verification of the image of man in consumer law - an overview.
Praca magisterska dotyczy najnowszych osiągnięć naukowych w dziedzinach neurosciences, ze szczególnym uwzględnieniem przydatności tychże osiągnieć dla prawa konsumenckiego. Neuroscience pozwoli bowiem w niedługim czasie na redefinicję wizji człowieka w prawie. Rozdział pierwszy wprowadza czytelnika w nową i zawiłą interdyscyplinarną dziedzinę. Przedstawia potencjalne korzyści płynące z neuroscience dla prawa w ogóle, w tym także dla prawa konsumenckiego. Rozdział drugi poświęcony jest słowom – kluczom, których zrozumienie pozwala rozróżnić mnogość nowych terminów i nadać im konkretne znaczenie. Szeroko omówione zostają funkcje psychiczne człowieka: rozumowanie, emocje, motywacje, czyli tzw. triada LeDouxa. Rozdział trzeci to charakterystyka prawa konsumenckiego w Polsce i Unii Europejskiej. Przedstawione zostają modele konsumenta i przykładowe instytucje, których zadaniem jest ochrona konsumencka. Głównym celem rozważań zawartych na kartach tej pracy, jest potwierdzenie tezy, iż wizja człowieka w prawie wymaga znaczącej korekty, zwłaszcza w tak bliskim każdemu z nas, prawie konsumenckim.
Characteristics of the achievements of neuroscience. Verification of the image of man in consumer law - an overview.This master's thesis applies to the recent scientific advancements in the field of neuroscience, with particular emphasis on the usefulness of these achievements for consumer law. Neuroscience will soon redefine man in the face of law. The first chapter introduces the reader to the new and intricate interdisciplinary field. It presents the potential benefits of neuroscience to law in general, and also to consumer law. The second chapter is devoted to key words - whose understanding helps distinguish the multitude of new terms and gives them specific meaning. Human mental functions are also widely discussed: reasoning, emotions, motivations, also known as the LeDoux triad. The third chapter is a characterization of consumer law in Poland and the European Union. Consumer models and institutions are set as examples of those whose mission is to protect the consumer. The main objective of the considerations contained in the pages of this work is to confirm the thesis that the view of humans in the face of the law requires significant correction, especially in consumer law which is so relevant to us.