Tytuł pozycji:
Juvenile delinquency. Individual and socio- pedagogic determinants
Tematem niniejszej pracy było zjawisko przestępczości nieletnich, uwarunkowane indywidualnie oraz społeczno – pedagogicznie. W części teoretycznej dokonano wyjaśnienia ustaleń terminologicznych, omówiono szereg czynników mogących stanowić podłoże powstawania zachowań przestępczych u nieletnich, wskazano rodzaje i formy najczęściej dokonywanych przez nich czynów karalnych, a także przedstawiono skalę problemu przestępczości nieletnich na tle przestępczości ogólnej. W rozdziale drugim poruszono zagadnienie prewencji i interwencji prawnej ukierunkowanej na przestępczość nieletnich: podjęto rozważania na temat form i strategii działań w jej zapobieganiu, stosowanych wobec nieletnich środków, jak również poruszono problem skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych, jakie podejmuje się wobec nich w placówkach.Część metodologiczna pozwoliła wyłonić przedmiot, cel oraz zakres badań, a także ustalić problemy i hipotezy badawcze, które zostały poddane weryfikacji w empirycznej części pracy. Analiza wyników badań, której podjęto się w rozdziałach 4 i 5 wykazała, iż różnego rodzaju aspekty indywidualne i społeczno – pedagogiczne życia młodego człowieka mogą być predykatorami pojawiających się u niego zachowań przestępczych i w istocie potwierdziła słuszność sformułowanych hipotez badawczych. Dodatkowo przeprowadzone badania pozwoliły na ustalenie, iż jednym z najistotniejszych czynników, jakie mogą mieć wpływ na wchodzenie nieletnich w konflikty z prawem jest ich sytuacja rodzinna. To ona stanowi bowiem najważniejszą część życia człowieka, jest dla niego źródłem wszelkich wzorców, a także podłożem rozwoju. Badania wykazały, że w rodzinach dotkniętych różnego rodzaju patologiami rozwój ten jest znacznie zaburzony, a to stanowić może główną przyczynę powstawania przestępczości wśród nieletnich.
The subject of this dissertation was the juvenile crime phenomena influenced by individual and socio- pedagogic conditions.In the theoretical part it provided an explanation of terminological findings, discussed a sequence of factors which can underlie juvenile’s deviant behaviour, indicated kinds and forms of punishable offences which juvenile commit the most frequently and proposed a scale of the juvenile delinquency against a background of delinquency in the common way. In the second chapter it raised an issue concerning legal prevention and intervention oriented at juvenile delinquency: it undertook deliberation about the forms and strategies of activities which lead to crime prevention, about measures which are practiced to juvenile and also raised an issue of the effectiveness of rehabilitation influences, which is undertake to them in other institutions.A methodological part let it appointed the subject, the target and the scope of research as well as set research problems and hypothesizes, which subjected to verification in the empirical part of dissertation.Analysis of research results, which it undertook in chapters 4 and 5 showed, that different kinds of individual and socio- pedagogic aspects of young man’s life could be determinants of deviant behaviour come out with him and in actual fact it proved correct of worded research hypothesizes. In addition, research which were carry out, let it set that the most essential factors which can have an influence on juvenile’s break the law is their family situation, since it is the most important part of man’s life, it is the source of every patterns and it is also a basis of development. Research revealed that this development is considerably disordered in families which are afflicted by different kind of social pathology and this could be a main reason of arise delinquency among juvenile.