Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Aggressive Behaviour among Students in the Secondary School in Bochnia

Tytuł:
Aggressive Behaviour among Students in the Secondary School in Bochnia
Zachowania agresywne wśród uczniów gimnazjów w Bochni
Autorzy:
Kita, Piotr
Słowa kluczowe:
agresja, przemoc, cyberprzemoc, środki zaradcze
aggression, violence, cyberbullying, remedial
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zachowania agresywne są bardzo często zjawiskiem występującym w szkole. Narażona jest na nie szczególnie młodzież ucząca się w gimnazjach. Jest to związane z charakterystycznymi dla tego okresu zmianami zachodzącymi w życiu młodych ludzi. Jest to trudny okres, ponieważ zmiany, które wówczas zachodzą są bardzo intensywne i dotyczą wszystkich sfer funkcjonowania dorastającego człowieka. Istnieje wiele definicji agresji, jej form i przejawów, może też mieć ona różne podłoże. Trudno też dokonać wyboru najbardziej słusznej teorii agresji, ponieważ agresja jest bardzo złożonym zjawiskiem. Na agresywne zachowania mają wpływ zarówno czynniki biologiczne i psychologiczne, dużą rolę odgrywa też społeczne uczenie się zachowań agresywnych, w tym wpływ rówieśników, szkoły, rodziny. Agresja szkolna przybiera różne postaci od prób wmuszania, kłótni, bójek i złośliwych plotek po przemyślane i staranie przygotowane formy nacisku. Można wyróżnić np. agresję fizyczną i słowną, agresję rówieśniczą, ze strony nauczycieli lub uczniów, a także cyberprzemoc, bulling i mobbing. Zjawisko agresji szkolnej nasila się z roku na rok. Coraz większa liczba uczniów przyznaje, że doświadczyła jej osobiście, bądź była jej świadkami. Badania do niniejszej pracy magisterskiej miały na celu określenie, w jakim stopniu szkoła stanowi miejsce występowania zachowań agresywnych wśród młodzieży gimnazjalnej. Przygotowano w tym celu metodologię badań obejmującą sformułowanie problemów badawczych i hipotez, opis zmiennych i wskaźników, metod i technik badawczych oraz charakterystykę terenu badań i badanej grupy. Badania do niniejszej pracy przeprowadzono w lutym 2012 roku w Gimnazjum nr. 1 im. św. Kingi w Bochni oraz w Gimnazjum nr. 2 im. Cypriana Kamila Norwida w Bochni na grupie 84 uczniów. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i technikę ankiety. Uzyskano dzięki temu informacje na temat występowania agresji wśród uczniów gimnazjum, stosowania, podlegania i bycia jej świadkiem, jej przyczyn i skutków oraz form przeciwdziałania. Zgodnie z wynikami badań agresja szkolna to zjawisko powszechnie występujące wśród młodzieży gimnazjalnej. Młodzież ta jest często sprawcami, ofiarami bądź świadkami szkolnej agresji. Badani uczniowie dostrzegają szereg jej przyczyn i uwarunkowań, potrafią określić też cechy osób, które są najczęściej ofiarami i sprawcami agresji szkolnej, nie zawsze jednak wiedzą jak sobie z nią radzić i jak jej przeciwdziałać. Konieczne jest więc prowadzenie szeregu działań zapobiegawczych oraz niwelujących to zjawisko.

Aggressive behaviour is very common phenomenon in schools. It is not exposed to the particularly young people studying in secondary school. It is associated with characteristic for this period changes in the lives of young people. This is a difficult period because the changes that then occur are very intensively and covers all areas of adolescent functioning human being. There are many definitions of aggression, its forms and manifestations, it may have a different substrate. It is also difficult to choose the most equitable theory of aggression, because aggression is a very complex phenomenon. The aggressive behaviour is affected by both biological and psychological factors, also plays an important role social learning of aggressive behaviour, including the influence of peers, school, family. School Aggression takes many forms from samples of forcing, quarrels, fights and malicious rumors after thoughtful and carefully prepared forms of pressure. We can distinguish, for example, physical and verbal aggression, aggression, peer, on the part of teachers or students, as well as cyberbullying, bulling and bullying. The phenomenon of school violence increases every year. An increasing number of students admitted that they have experienced it personally, or they were witnesses it. The research for this thesis was to determine the extent to which the school is the location of aggressive behavior among secondary school students. Prepared to do this research methodology including the formulation of research problems and hypotheses, description of variables and indicators, methods and research techniques and the characteristics of the study area and study group. Research for this paper was carried out in February 2012 in School no. 1 in. St. Kinga in Bochnia and Secondary School no. 2 them. Norwid Bochnia on a group of 84 students. The research of was carried the method of diagnostic survey and techniques of questionnaire. This result in information about the prevalence of aggression among secondary school, using, and being witness, its causes and effects and forms of prevention. According to research school aggression is a common phenomenon among secondary school. Youth is often the perpetrators, victims or witnesses of school violence. Students surveyed perceive a number of causes and conditions, they can also determine the characteristics of people who are mostly victims and perpetrators of school violence, do not always know how to deal with it and how to counteract it. It is necessary therefore conducting a series of prevention strategies and rectify this phenomenon.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies