Tytuł pozycji:
Współwystępowanie agresji i odrzucenia rówieśniczego w gimnazjach
Niniejsza praca dotyczy występowania dwóch zjawisk jednocześnie: agresji i odrzucenia rówieśniczego w okresie adolescencji. Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy oparty jest na przeglądzie literatury przedmiotu, gdzie zaprezentowałam wyjaśnienia terminologiczne agresji, odrzucenia rówieśniczego a także terminów z nimi pokrewnych. Kolejny rozdział zawiera prezentację metodologii badań własnych w których jest zamieszczona problematyka mojej pracy oraz zmienne i wskaźniki. W dalszej części opisałam metody: socjometryczną i obserwacji, techniki: klasyczna technika socjometryczna, technika obserwacji skategoryzowanej oraz narzędzia badawcze: test socjometryczny, arkusz obserwacyjny Achenbacha. Badania były prowadzone w dwóch wiejskich gimnazjach w pobliżu Wieliczki. Rozdział trzeci został poświęcony analizie i interpretacji wyników badań własnych. Oprócz analizy testu socjometrycznego dokonałam charakterystyki osób odrzuconych na podstawie opinii wychowawców klas. Badania wykazały, iż w każdej klasie znajdują się osoby odrzucane, przez to, że zachowują się agresywnie.
The following paper dealt with two phenomenons the aggression and the rejection in the peer group in adolescence. The paper consists of three chapters. In the first one I elucidate and defined the term aggression, the problem of rejection in the peer group and the terms related to them. In the second chapter I presented the methodology of my research. In the following part I described the observational and sociometric methods and techniques and also research tools: the sociometric test and the observational sheet of Achenbach. The research had been conducted in two secondary schools in the Wieliczka area. In the third chaptered the results of the research had been analyzed. Not only sociometric test had been analyzed but also characteristic of rejected students had been conducted on the basis of educators` opinions. The research had shown that in each class there are rejected and therefore aggressive students.