Tytuł pozycji:
Analiza zastosowania narzędzi merchandisingu-mix na przykładzie sieci Tesco
The thesis is dedicated to an analysis of the use of merchandising-mix tools, the case study of the supermarket chain Tesco. The first chapter presents general concepts of merchandising. The second chapter is dedicated to techniques of commercial merchandising. The third chapter describes merchandising as an instrument of creation of consumer behaviour. The fourth chapter is a practical chapter which contains the results of observations and surveys. The thesis was created based on comprehensive set of literature and internet sources. The research part of the thesis is based on ten hypotheses which have been verified using a survey questionnaire and the observations made in Tesco hypermarket. The study was performed on fifty clients of Tesco hypermarket. Six out of ten hypotheses was confirmed. According to confirmed hypotheses, a right choice of colors attracts the attention of customers, a smell affects the interest in a product, the arrangement of the hall has a significant impact on the order of shopping, prices and wide range of products affect the volume of purchases, the location of the shop has an impact on the choice of the shopping place. While the rejected hypotheses are: a proper lighting influences the growth of interest in a product, music affects tempo of shopping, the proper exhibition of products influences the growth of clients’ interest, a promotion in a sale place influences the growth of interest in the promoted product. The thesis has proved that merchandising has a significant impact on consumer behaviour in a shop.
Niniejsza praca została poświęcona analizie zastosowania narzędzi merchandisingu-mix na przykładzie sieci Tesco. Pierwszy rozdział zawiera próbę konceptualizacji pojęć. Przedmiotem rozważań w drugim rozdziale są techniki merchandisingu handlowego. Trzeci rozdział dotyczy merchandisingu, jako narzędzia kształtowania zachowań konsumentów. Czwarty rozdział jest rozdziałem praktycznym w którym przedstawiono wyniki obserwacji oraz badań ankietowych.Praca została napisana na podstawie literatury przedmiotu oraz źródeł internetowych. Podstawą części badawczej jest dziesięć hipotez, które zweryfikowano za pomocą kwestionariusza ankiety oraz poczynionych obserwacji w hipermarkecie Tesco. Badanie wykonano na próbie 50 osób, będących klientami hipermarketu Tesco. Z dziesięciu postawionych hipotez, sześć zostało potwierdzonych. Według potwierdzonych hipotez, właściwy dobór barw przyciąga uwagę klientów, zapach wpływa na zainteresowanie się produktem, układ hali ma istotny wpływ na kolejność robienia zakupów, ceny oraz szeroki asortyment produktów wpływają na wielkość zakupów, lokalizacja sklepu ma wpływ na wybór miejsca robienia zakupów. Natomiast do odrzuconych hipotez należą: właściwe oświetlenie wpływa na wzrost zainteresowania produktem, muzyka wpływa na tempo robienia zakupów, odpowiednia ekspozycja towarów wpływa na wzrost zainteresowania klientów, promocja w miejscu sprzedaży wpływa na wzrost zainteresowania promowanym produktem.W niniejszej pracy udowodniono, że merchandising ma istotny wpływ na zachowania konsumentów w sklepie.