The aim of the thesis entitled: "Street art as a form of modern art" was to analyze the phenomenon of street art, to explain what it is, and prove that it is a form of modern art. Explaining what the “street art” is was the first issue to analyze. In this work the author excluded from the scope of the research: offensive inscriptions on the walls, offensive symbols and texts, stickers and poor quality drawings on the walls of freshly renovated facades or even monuments. The above-mentioned forms are often made with the same tools and can easily be mistaken with street art, which they are not. They are pure vandalism and unjustified destruction, often vulgar and have no aesthetic value, besides their creators in most cases do not even have the intention of doing art. This thesis intends to show the beauty and diversity of street art. It names its forms, describes the development of techniques, that the artists use nowadays. The thesis also investigates the subjects of works. Street art was divided into two styles: one laying the emphasis on form, the other on content. At the end of this section the artists themselves were characterized, based on the author's interviews with the artists. The second chapter is devoted to explaining the origins of street art. From the appearance of drawings with names on walls in the cities of the United States, through the New York subway graffiti art. From the first contact with the world of art to exhibitions in galleries and museums. The thesis also depicts the role of hip hop music, movies and the whole cultural assimilation of graffiti, but also helped to promote it. The author comments on the historical division of graffiti between the original root artists who stayed faithful to the initial form and those who left the “underground” and started flirting with the commercial art. Subsequently, focuses on intensification of the war against graffiti in the United States, which led to artists exchange between the United States and Europe and finally, as it's result the development of street art. The third chapter the author has addressed to the two styles of urban art. First - aesthetic – where the visual effects are the most important. The second style of street art - engaged - is mainly intended to transmit political or social values. This chapter presents the most characteristic artists for each of described styles. Among them there are Polish artists: Zbiok, 3 Fala and foreign: Space Invader and Obey. The last two chapters show how strongly the phenomenon of street art is associated with many spheres of daily life and with the art as such. This part firstly concentrates on how strongly has the concept of art evolved throughout history. And secondly, shows that street art sees no contradiction between the so called, “high art” and everyday life being present both on the street as well as in the museums, exclusive galleries and posh interiors. The street art has become fashionable and popular far and wide from the TVN tv station to art contests such as the Ninth painting contest of Eugene Geppert, organized by the BWA gallery and the Academy of Fine Arts in Wrocław where the main prize was won by Sławek Czajkowski, known by his nickname Zbiok.
Celem pracy magisterskiej pod tytułem: „Street art jako forma sztuki współczesnej” była analiza zjawiska street artu, a tym samym przedstawienie, czym jest, oraz wykazanie, że jest on formą sztuki współczesnej. Po pierwsze wyjaśnione zostało pojęcie „street art”. W pracy autorka nie zajmowała się niecenzuralnymi napisami na murach ani obraźliwymi symbolami lub tekstami, bądź przyklejonymi w różnych miejscach naklejkami i złej jakości rysunkami pomalowanymi na murach świeżo odnowionych fasad kamienic czy wręcz zabytków. Wyżej wymienionych form, mimo, że są często wykonane tymi samymi narzędziami i łatwo je „wrzucić do jednego worka”, autorka nie uznaje za street art tylko wandalizm; są nieuzasadnionym niszczeniem, wielokrotnie są wulgarne i nie mają wartości estetycznej, a ich twórcy w większości nawet nie mają intencji działania w obrębie sztuki. W tej pracy przedstawiono piękno i różnorodność street artu. Wyodrębniono jego różnorodne formy, opisano jak rozwinęły się techniki, które stosują dziś artyści. Przedstawiona została też tematyka prac – na czym zostały oparte dwa rozdziały. Podzielono całą sztukę ulicy na dwa nurty: jeden kładący większy nacisk na formę, drugi na treść. Pokrótce przedstawiono miejsca, gdzie można znaleźć prace artystów street artowych. Na końcu tej części pracy scharakteryzowano samych twórców; zbudowano ją na przeprowadzonych przez autorkę wywiadach z artystami. Drugi rozdział został poświęcony wyjaśnieniu pochodzenia street artu i jego genezie. Od pojawienia się w miastach Stanów Zjednoczonych pierwszych napisów z imionami, przez graffiti na nowojorskim metrze. Od pierwszych kontaktów ze światem sztuki, po pierwsze wystawy w galeriach, muzeach. Napisano o roli muzyki hip hop, o filmach i całej kulturze, która zasymilowała graffiti, ale też pomogła je wypromować. Wspomniano o podziale na dwa nurty, ten komercyjny i ten oryginalny, a także o dalszym wikłaniu się w kręgi sztuki. W końcu omówiono zaostrzenie walki z graffiti w USA i początek wymiany między Stanami Zjednoczonymi a Europą, co wpłynęło bezpośrednio na powstanie street artu. W trzecim rozdziale autorka zajęła się dwoma nurtami sztuki ulicy. Pierwszy – estetyczny – w którym najważniejsze są efekty wizualne: urozmaicenie i wzbogacenie przestrzeni, wzbudzenie zainteresowania, pobudzenie ciekawości i humoru odbiorcy, a czasem nawet interakcji. Drugi z wymienianych rodzajów street artu – zaangażowany – ma na celu głównie przekaz polityczny, społeczny i podobne. Tutaj forma schodzi na drugi plan, dla jego twórców liczy się bowiem sprawa, o którą walczą, wiadomość, którą chcą przekazać. W rozdziale tym zaprezentowano subiektywny wybór najbardziej dla danego typu opisywanej sztuki charakterystycznych i rozpoznawalnych artystów i ich dokonania. Wśród nich znaleźli się twórcy polscy: Zbiok, 3 Fala i zagraniczni: Space Invader, Obey. Ostatnie dwa rozdziały pokazują, jak silnie zjawisko street artu jest związane jednocześnie z wieloma sferami życia codziennego i ze sztuką samą w sobie. Omówiono tutaj po pierwsze ewolucję samego pojęcia sztuki w historii, a po wtóre jak w dzisiejszych czasach sztuka ulicy wchodzi w życie ludzi, jak bardzo wkracza do codzienności, ale też na tak zwane salony. Jak stała się modna we wszystkich kręgach, od ramówki telewizji TVN, po główną nagrodę dziewiątego konkursu malarskiego im. Eugeniusza Gepperta, organizowanego przez BWA oraz ASP we Wrocławiu, którą otrzymał Sławek Czajkowski, znany pod swoim pseudonimem Zbiok.