Tytuł pozycji:
Aspiracje życiowe wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych
StreszczenieAspiracje są dążeniami, zamierzeniami, pragnieniami, życzeniami, potrzebami oraz zainteresowaniami jednostki, które wpływają na jej zachowania i plany oraz warunkują jej dalszą drogę życiową. Treści aspiracji życiowych uwarunkowane są czynnikami psychologicznymi, socjologicznymi i pedagogicznymi.Przedmiotem badań w niniejszej pracy są aspiracje życiowe wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich rówieśników wychowujących się w naturalnych rodzinach. Badania przeprowadzono na grupie wychowanków Rodzinnych Domów Dziecka (19 osób) i wychowanków rodzin naturalnych (25 osób). Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety w opracowaniu własnym i Inwentarz Samowiedzy w opracowaniu M. Tukałło i R. Wiechnik.Z badań wynika, że samoocena warunkuje kształtowanie się aspiracji życiowych badanych uczniów, gdyż samoocenie nieadekwatnej towarzyszą nieadekwatne aspiracje życiowe. Badania wykazały, że wśród wychowanków Rodzinnych Domów Dziecka dominuje niska samoocena, natomiast aspiracje wysokie. W przypadku młodzieży z rodzin naturalnych samoocena jest średnia, a aspiracje wysokie. Poziom aspiracji życiowych determinuje także środowisko wychowawcze. Jak wynika z badań aspiracje życiowe gimnazjalistów wychowujących się w naturalnych rodzinach okazały się wyższe od wychowanków z Rodzinnych Domów Dziecka.
Summary Aspirations are the aspirations, intentions, desires, wishes, needs and individual interests, which affect its behavior and its plans and determine the way forward in life. Content life aspirations are influenced by psychological factors, sociological and pedagogical. The research in this paper are the aspirations of living alumni childcare centers and their peers raised in natural families. The study was conducted on a group of alumni family homes (19 people) and students of natural families (25 individuals). The method of diagnostic survey using the survey technique to develop themselves and develop self-awareness inventory Tukałło M. and R. Wiechnik. Research shows that self-esteem determines the evolution of life aspirations of students tested, because of inadequate self-esteem is accompanied by inadequate aspirations in life. Studies have shown that among the alumni family homes dominated by low self-esteem, and aspirations high. In the case of young people from their natural families, the average self-esteem and aspirations high. The level of aspiration in life determines the educational environment. as can be seen Life aspirations of secondary school studies in the natural parent families was higher than students with family homes.