Tytuł pozycji:
Zastosowanie metod aktywizujących w edukacji wczesnoszkolnej
Analysis of the activation methods and creative methods of solving problems was the aim of this thesis.Research was conducted on students from second and third class and among primary education teachers.For the research were used questionnaire results and test for students.On the grounds of research tools, I have pointed these methods, which are most effective in students' activation.I have prepared research problems:1.Whats is the function of teacher in teaching processes connected with creative methods of solving problems?2.What difficulties appear while using activation methods?3.Are there any situations in which used method did not go well?4.What expected results creative methods of solving problems deliver in class?5.In what way creative methods of solving problems influence the teacher's work?6.Which creative methods of solving problems are use most often?7.How children cooperate in groups?8.Can they express their opinon?9.Which elements during excersises were most difficult for students?10. In what way they influenced childrens' activation?11.What the test says about effectiveness of activation methods?I acquaired following answers:Ad 1. Teacher is a spectator who helps to develop the subjectAd 2. Lack of time, space in the class and big number of studentsAd 3. That kind of situations do not happen.Ad 4. They develop creative work of students.Ad 5. Teachers are aware that students have to discover themselves.Ad 6. Brainstorming, six thinking hats and mindmappingAd 7. Children while working in grops help themselves.Ad 8. Children are able to speak on particular subject.Ad 9. Understanding instructions and meaning of the word 'cleanness'Ad 10. Actutated them to creative thinking.Ad 11. Test was very helpful, every student worked on different part of task.Accordingly to the reasearch results we can conclude that:Activation methods develop general knowledge and motivate to creation of individual ideas.Students obey prearranged rules in groups. Everyone has right to express own opinion. Use of activation build up activity of children in speaking processes.
Praca magisterska pt. „ Rola metod aktywizujących w edukacji wczesnoszkolnej” zawiera cztery rozdziały.Rozdział I zawiera pojęcia związane z tematyką pracy, postawę efektywnego nauczyciela, znaczenie aktywizowania uczniów oraz rolę metod aktywizujących w edukacji wczesnoszkolnej.W rozdziale drugim wymieniłam rodzaje metod twórczego rozwiązywania problemów z zastosowaniem przykładowych lekcji.Rozdział III zawiera przedmiot i cele badań, problematykę badawczą, zastosowane metody i techniki badań oraz charakterystykę grupy badawczej.Ostatni rozdział podsumowuje i analizuje wyniki badań ankiety oraz testu przeprowadzonego w klasach drugich i w trzecich.Celem pracy było przeanalizowanie metod aktywizujących, metod twórczego rozwiązywania problemów.Badania przeprowadziłam wśród uczniów dwóch drugich klas i uczniów dwóch trzecich klas, oraz wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.Do badań wykorzystałam kwestionariusz ankiety oraz test dla uczniów. Na podstawie narzędzi badawczych , wskazałam te metody, które są najbardziej skuteczne w aktywizowaniu uczniów.Przygotowałam problematykę badawczą :1. Jaka jest rola nauczyciela w procesie nauczania związana z wykorzystaniem metod twórczego rozwiązywania problemów?2.Jakie wynikają trudności związana z zastosowaniem metod aktywizujących?3.Czy pojawiają się sytuacje, w których zastosowana metoda nie powiodła się?4.Jakich pożądanych efektów w klasie dostarczają metody twórczego rozwiązywania problemów?5.W jaki sposób metody twórczego rozwiązywania problemów wpływają na pracę nauczyciela?6.Które z metod twórczego rozwiązywania problemów są wykorzystywane najczęściej?7.Jak dzieci współpracują w grupach?8. Czy potrafią wyrazić swoją opinię?9. Które elementy podczas wykonywania zadań sprawiły uczniom największą trudność?10. W jaki sposób wpłynęły na aktywizację dzieci?11. Czy test wykazał skuteczność metod aktywizujących?Uzyskałam następujące odpowiedzi:Ad 1. Nauczyciel to obserwator, który pomaga w rozwijaniu tematu.Ad 2.Mała przestrzeń w sali, brak czasu, duża liczba uczniów.Ad 3.Nie ma takich sytuacji.Ad.4Rozwijają twórczą pracę uczniów.Ad.5Nauczyciele są świadomi tego, że uczniowie muszą odkryć siebie.Ad.6Burza mózgów, sześć myślących kapeluszy, mapy mentalne.Ad.7Dzieci pracując w grupach dzielą się zadaniami, pomagają sobie.Ad.8Uczniowie potrafią wypowiadać się na dany temat.Ad.9Zrozumienie poleceń zadań oraz wyjaśnienie słowa „czystość”Ad.10Pobudziły do kreatywnego i twórczego myślenia.Ad.11Test był bardzo pomocny, każdy uczeń pracował nad wybraną częścią zadania.W wyniku przeprowadzonych badań można wyłonić następujące wnioski.Metody aktywizujące poprawiają merytorycznie. Motywują do tworzenia indywidualnych pomysłów.Uczniowie przestrzegają ustalonych zasad w grupach. Każdy ma prawo do wyrażania swoich myśli. Stosowanie metod aktywizujących wzmacnia aktywność dzieci w procesie wypowiadania się.