Tytuł pozycji:
Emotions and emotional expression in conflict situations in children grades 1-3 primary school.
- Tytuł:
-
Emotions and emotional expression in conflict situations in children grades 1-3 primary school.
Emocje i sposoby ich ekspresji w sytuacjach konfliktowych u dzieci klas 1-3 szkoły podstawowej
- Autorzy:
-
Piwowar, Monika
- Słowa kluczowe:
-
KONFLIKTY SZKOLNE, EMOCJE DZIECI, WYRAŻANIE EMOCJI DZIECI KLAS 1-3, REAKCJE EMOCJONALNE, SYTUACJE SZKOLNE, WSPARCIE EMOCJONALNE W SZKOLE
CONFLICT SITUATIONS AT SCHOOL, EMOTIONAL EXPRESSION BY CHILDREN IN PRYMARY SCHOOL, EMOTIONAL REACTIONS, SITUATINS AT SCHOOL, EMOTIONAL SUPPORT GIVING BY SCHOOL
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Emocje, ich podział oraz sposoby ekspresji są przedmiotem zainteresowania badaczy od dawna. Moja praca także oscyluje wokół tematyki emocji, ale w aspekcie ujawniania ich przez uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej w sytuacjach konfliktowych. Postanowiłam poznać sytuacje wywołujące największe emocje uczniowskie w klasach najmłodszych. Dokonałam rozróżnienia na sytuacje konfliktowe ucznia z nauczycielem oraz z z innymi uczniami w kwestii eksponowanych przez nich emocji. Przedmiotem moich zainteresowań uczyniłam także sposoby wyrażania wybranych emocji przez uczniów. Kierowałam się najczęściej ukazywanymi emocjami w trudnych sytuacjach tj. złością, smutkiem, strachem oraz radością. Jako uwieńczenie moich badań sprawdzałam stosowanie dodatkowych form pracy z dzieckiem w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Do celów moich badań użyłam metody sondażu diagnostycznego, którego techniki ankietę i wywiad wybrałam do wykorzystania podczas prowadzonych przeze mnie badań. Kwestionariuszem ankiety przebadałam grupę 59 nauczycieli edukacji zintegrowanej z 4 placówek miejskich oraz 4 wiejskich. Kolejne dwie grupy objęte zostały badaniami z wykorzystaniem kwestionariusza wywiadu. Byli to pedagodzy – 4 z placówek miejskich oraz 3 z wiejskich, a także uczniowie- 14 z miejskich szkół oraz 16 z wiejskich, łącznie przebadanych zostało 30 uczniów. Ważna dla mnie była różnica w wynikach uzyskanych w badaniach pomiędzy placówkami wiejskimi oraz miejskimi.Sytuacjami konfliktowymi okazują się być powstające na tle oceniania oraz rywalizacji o przedmioty materialne i pozycję w grupie. Okazuje się, iż złość jest najczęściej ujawnianą przez uczniów emocją w sytuacjach konfliktów uczniów z uczniami, których jest zdecydowanie najwięcej w opinii badanych respondentów. Nauczyciele uważają swoje relacje z uczniami za bezkonfliktowe, czemu przeczą pedagodzy oraz szkolna rzeczywistość. Podczas sytuacji trudnych z nauczycielem uczniowie ujawniają głównie strach.Odnośnie emocji w sytuacjach konfliktowych radość była najrzadziej wymienianą, dominowała natomiast złość w konfliktach z rówieśnikami oraz strach w konfliktach z nauczycielami. Odnośnie stosowania dodatkowych programów wsparcia emocjonalnego, okazuje się że w szkołach są one praktycznie nie wdrażane. Jeżeli są obecne to częściej w placówkach miejskich. Pedagodzy potwierdzają zdanie nauczycieli, iż stosowane w szkole formy pracy na emocjach dziecięcych związane są głównie z realizacją tematów na zajęciach.
Emotions, their distribution and methods of expression are of interest to researchers for a long time. My work also revolve around themes of emotion, but in terms of disclosure of the students in grades 1-3 of primary education in conflict situations. I decided to know the situations that cause the most excitement for the youngest student in the classroom. I have made a distinction between conflict situations with the teacher and student with other students in the emotions exhibited by them. I have done my concerns as ways of expressing emotions chosen by the students. I managed to mostly showed emotions in difficult situations such as anger, sadness, fear and joy. As a culmination of my research, I checked the use additional forms of work with children in grades 1-3 of primary school. For the purpose of my research I used the method of diagnostic survey, the questionnaire and interview techniques to use when I went of my research. Questionnaire survey investigated a group of 59 teachers from four educational institutions an integrated urban and four rural. Another two groups were subject to testing using a questionnaire interview. They were educators - 4 of urban centers and in 3 of the countryside, as well as students-14 from urban schools and 16 from rural areas, a total of 30 students were tested. Important for me was the difference in the results achieved in the study between countryside and city centers.Conflict situations appear to be emerging against the background of evaluation and competition for material objects and position in the group. It turns out that anger is the most frequently identified by students' emotions in conflict situations students with students, which is by far the largest in the opinion of survey respondents. Teachers consider their relationships with students for the peaceful, why deny the reality of educators and school. During the difficult situation with the teacher students reveal mostly fear. Regarding emotions in conflict situations joy was rarely exchanged, and anger prevailed in conflicts with their friends and the fear of conflicts with teachers. Regarding the use of additional programs, emotional support, it turns out that in schools they are practically implemented. If they are present more often in urban centers. Educators support teachers' opinion that used in the form of school work on the emotions of children are mainly related to the implementation of the topics in class.