Tytuł pozycji:
Corporate Social Responsibility on the example of McDonald’s
This thesis presents the essence of the notion of Corporate Social Responsibility (CSR). The idea assumes that business should take into account the social and ecological aspects of operation. Particular attention has been paid in the thesis to McDonald’s, which is an organization that takes action in terms of CSR.The thesis included survey research. The major goal of the study was to learn the opinion of respondents regarding McDonald’s initiatives for CSR. A survey questionnaire has been drafted for the purpose of the study.Study has shown that out of the 80 respondents, only 16.25% believes that the information provided to customers by corporations is reliable. 60% of respondents claims the corporation’s activities for the Ronald McDonald Foundation as insufficient contribution to society. 73% stated that the initiatives taken by McDonald’s Polska for CSR are used to improve corporate image and reap additional profit. 82.5% of respondents see no negative corporate impact on the natural environment.Writing this thesis included using topic literature and McDonald’s internal documents. Press articles and Internet resources were also used. Own insight into the internal functioning of McDonald’s has been applied as well.
Niniejsza praca prezentuje istotę pojęcia społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Idei, która zakłada, że w działalności gospodarczej uwzględniane powinny być aspekty społeczne i ekologiczne. Szczególną uwagę w pracy poświęcono firmie McDonald’s, jako organizacji podejmującej działania w zakresie CSR. W ramach pracy przeprowadzono badania metodą sondażową. Głównym celem badań było poznanie opinii respondentów dotyczących inicjatyw McDonald’s na rzecz CSR. Na potrzeby badań został stworzony kwestionariusz ankiety. Badania wykazały, że spośród 80-ciu ankietowanych tylko 16,25% wierzy w rzetelność informacji przekazywanych przez korporacje konsumentom. Wśród respondentów 60% uważa działalność korporacji na rzecz Fundacji Ronalda McDonalda za niewystarczający wkład w życie społeczne. Spośród ankietowanych 73% uznało, że inicjatywy podejmowane przez McDonald’s Polska na rzecz CSR służą poprawie wizerunku i czerpaniu dodatkowych zysków. Wśród badanych, 82,5% nie dostrzega negatywnych skutków działalności korporacji na środowisko naturalne.Do napisania pracy posłużyła literatura przedmiotu i dokumenty wewnętrzne firmy McDonald’s. Korzystano również z artykułów prasowych oraz zasobów internetowych. Wykorzystane zostały także własne obserwacje wewnętrznego funkcjonowania firmy McDonald’s.