Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Nieczyste i złe zwierzęta w Torze.

Tytuł:
Nieczyste i złe zwierzęta w Torze.
Impure and Evil Animals in Torah.
Autorzy:
Górniak, Karol
Słowa kluczowe:
Torah, animals, symbolism, evil, impurity
Tora, zwierzęta, symbolika, zło, nieczystość
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca opisuje złe i nieczyste zwierzęta pojawiające się w Torze. Pierwszy rozdział omawia zjawisko rytualnej czystości i nieczystości, koncentrując się przede wszystkim na nieczystych zwierzętach. Wyjaśnia na czym zjawisko nieczystości polegało, jego prawdopodobne przyczyny i dokonuje prób identyfikacji nieczystych zwierząt, których nazwy nie są jasne, lub uległy zmianom w tłumaczeniach tekstu. Drugi rozdział opisuje zwierzęta będące narzędziami boskiej sprawiedliwości, te, które symbolizują zniszczenie i śmierć, oraz pozostałe negatywnie nacechowane zwierzęce symbole.Ponownie skupia się na identyfikacji opisanych gatunków, wyjaśnienie ich symboliki i umieszczenie w stosownym kulturowym kontekście.Trzeci rozdział opisuje wybrane przykłady zwierząt o wyjątkowo interesującej symbolice. Pierwszym z nich jest lew, jako zwierzę pojawiające się w Torze najczęściej i posiadające złożoną, czasem pozytywną, czasem negatywną, symbolikę. Drugim jest kruk, pierwszy ptak wymieniony z nazwy w Torze, którego symbolika jest niejasna, a złym uczyniły go dopiero wyobrażenia midraszowe.Trzecim opisanym stworzeniem jest smok, istota, której sama natura pozostaje niejasna. Opisany jest kulturowy kontekst tego stworzenia, oraz dokonana zostaje próba wyjaśnienia czym smok w zasadzie jest.Ostatnim opisanym zwierzęciem jest wąż, jedyne zwierzę w Torze obdarzone darem mowy, i prawdopodobnie najbliższe w pełni negatywnego wizerunku.

The description of evil and unclean animals in Torah. First chapter concentrates on the idea of ritual purity and impurity. It explains what ritual impurity is, how it came to be, and tries to identify those animals, whose exact nature is uncler or was subject to changes in the process of translation.Second chapter describes animals being tools for exacting God's justice, those that symbolise destruction and death and the rest of negatively percieved bible animal symbols. Once again, it concentrates on identyfying described species, explaining their symbolism and placing them in proper cultural context.Third chapter describes selected examples of animals with extraordinarily interesting symbolism. First of them is a lion, as most mentioned animal in Torah, and as having very complex, sometimes positive, sometimes negative, symbolism. Second one is a raven, first bird to be named in Torah, unclear symbol made evil only in later, midrash descriptions. Third one is a dragon, creature whose exatct nature remains unclear. Cultural context of this creature is described, together with attempts to explain what the dragon is. The last described animal is the serpent, only biblical animal to be able to speak, and probably closest to being percieved fully negatively.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies