Tytuł pozycji:
Group dynamics of the school class
Niniejsza praca dotyczy dynamiki grupowej klasy szkolnej rozumianej jako układ sił działających w ramach grupy. Są to siły, które prowadzą do rozwoju klasy, zmian i ewolucji w jej życiu społecznym. Zjawiska i procesy te są produktem wzajemnych oddziaływań poszczególnych uczniów między sobą, a także pomiędzy większymi lub mniejszymi grupami i podgrupami. Paca składa się z 4 rozdziałów. W pierwszym rozdziale dokonałam charakterystyki grupowej klasy szkolnej. Wyjaśniłam znaczenia takich terminów jak: stosunki społeczne, grupa społeczna, struktura grupowa klasy szkolnej, normy grupowe, przywództwo, prestiż ucznia wśród rówieśników, atmosfera i spoistość klasy szkolnej. Rozdział drugi dotyczył metodologicznych aspektów podjętych badań nad dynamiką grupową klasy szkolnej. Określiłam przedmiot i cel badań oraz szczegółowe pytania badawcze, do których dobrałam zmienne oraz ich wskaźniki. Następnie opisałam metody, narzędzia i techniki badawcze. Kolejnym etapem był dobór próby badawczej oraz charakterystyka środowiska badań. Badania na potrzeby mojej pracy przeprowadziłam w trzech gimnazjach, w Miłkowicach, Legnicy oraz Chojnowie. Są to szkoły znajdujące się w województwie dolnośląskim. Próba badawcza wynosiła 128 uczniów, uczęszczających do pierwszych oraz drugich klas. Rozdział trzeci zawiera analizę wyników badań własnych a wnioski i uogólnienia z podjętych badań opisałam w rozdziale czwartym.
The work concerns certain problems of group dynamics of the school class. The term „group dynamics” stands for the system of forces active within a group. They are he forces which lead to the development of the class and primarily the changes and evolutions in its social life, various group phenomena and processes observable within and school class. These phenomena and processes are the product of mutual interactions between individual pupils, between pupils and the class, and between its various, larger or smaller, groups and subgroups. Group dynamics of the school class thus understood, indicates spontaneous changes and mutations within it. That is why one of the primary directions for the teacher’s work is the necessity to treat the class not as a simple sum of pupils but as a unit governed by specific social laws and psychological regularities.