Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Nowe nurty muzyczne, jako forma kultury oporu – Polska lat 80-tych w twórczości młodych muzyków

Tytuł:
Nowe nurty muzyczne, jako forma kultury oporu – Polska lat 80-tych w twórczości młodych muzyków
New trends in music as a form o resistance culture - 1980s Poland in young musicians’ activity
Autorzy:
Gayer, Małgorzata
Słowa kluczowe:
nowa fala, post punk, zimna fala, ciemna fala, polska muzyka lat 80, polska kultura alternatywna lat 80.
new wave, post punk, cold wave, dark wave, polish music of the ‘80s, polish alternative of the '80s.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Polska muzyka lat 80. czerpała z punkowych, post – punkowych, nowo falowych, zimno falowych, źródeł zachodnich. Zauważalne jest powiązanie rozwoju tych nurtów z sytuacjami politycznymi, kulturowymi , wpływającymi na powstanie środowisk oporu. Czy Polski grunt kulturowy omawianego okresu, wpłynął na kształtowania się odrębnej, polskiej, odmiany tych nurtów? W pracy Nowe nurty muzyczne, jako forma kultury oporu – Polska lat 80-tych w twórczości młodych muzyków, dochodzę do wniosku,iż w dużej mierze tak właśnie było. Jest to konieczne wprowadzenie, przede wszystkim ze względu na powiązanie kultury oporu z wytworami sztuki. Rozważania teoretyczne na ten temat wyjaśniają ideę nowej fali jako ruchu kontestującego i jej powiązania z wcześniejszą kontrkulturą zachodu. Potwierdza się tutaj teza odrębności polskiego ruchu nowo falowego.Ważną część pracy stanowi również opis genezy poszczególnych nurtów, gdzie wyłonione zostały zaskakujące różnice pomiędzy procesem powstawania nowych nurtów w USA i Wielkiej Brytanii. To zróżnicowanie, podobnie jak różnorodność nazewnictwa oraz definicji nurtów zmusza do określenia ich ogólną nazwą: nowe nurty. Na te czynniki nałożone zostało tło społeczno – kulturowa Polski lat 80. Reżim totalitarny w widoczny sposób oddziałał na grupy młodzieżowe, dorosłych, społeczeństwo. W tej części pracy korzystałam zarówno z wyników badań naukowych, jak również wspomnień członków alternatywy trójmiejskiej. Takie zestawienie pozwala na możliwie prawdziwy obraz społeczeństwa ludzi młodych tego okresu.Polska muzyka lat 80., została scharakteryzowana jako czynnik kulturowy, element oporu. Z tego powodu opis zjawiska muzycznego okresu reżimu poprzedzony został opisem stosunku młodzieży wobec władzy. Z pewnością problem ten jest zróżnicowany, ponadto, oceniać go można z wielu punktów widzenia.Opisując polską muzykę omawianego okresu, posługuję się historycznym opisem wydarzeń oraz wypowiedziami osób związanych z tym zagadnieniem. Ważnymi elementami są tutaj: idea festiwali muzycznych, zagadnienie powiązania nowych nurtów ze środowiskami alternatywnymi, a także bardziej szczegółowy opis działalności wybranych grup muzycznych.Wnioski przedstawione zostały w rozdziale: Polskie nowe nurty muzyczne lat 80. – zapomniany fenomen?, gdzie w dużym stopniu potwierdza się , iż polska nowa lafa to rodzaj fenomenu. Fenomen ten związany jest z określonym czynnikiem – kulturą Polski okresu reżimu komunistycznego i jej wpływem na młodych obywateli. Czynnik ten – kultura narodu w określonym czasie – to główny czynnik, który różnicuje wydźwięk wybranych nurtów.

Music in 1980s Poland drew from western punk, post-punk, new wave, and coldwave trends. There is a noticeable connection between the development of these trends and the course of political and cultural events, which contributed to the formation of the resistance groups. Did Polish culture of the discussed period influence the emergence of a separate Polish type of these trends? In the paper entitled “New trends in music as a form o resistance culture - 1980s Poland in young musicians’ activity”, I concluded that it in fact did. The first chapter of my thesis provides theoretical basis of the resistance culture phenomenon. This introduction is necessary due to the sound relation of the resistance culture with the artistic creations. The theoretical consideration on this matter explicates the idea of the New Wave as a protest movement as well as explains its connections with the Western counterculture prior to Polish trends. At this point, the thesis of the distinctiveness of the Polish New Wave movement has been proven.Another important part of my work provides a description of the genesis of particular trends in music. The description reveals surprising differences between the formation of new trends in the United States and in Great Britain. This distinction, as well as various nomenclatures and the variety of the trends definitions, are the reason to introduce a general term: “new trends”. Next, these factors are discussed in the sociocultural context of the 1980s Poland. The totalitarian regime evidently affected the youth groups and adult people, and the society in general. In this chapter, I employed research results as well as the memories of the Tricity Alternative members. Such comparison enables to fully depict the true image of the youth society of that time. Polish music of the ‘80s has been characterised as a cultural factor and an element of the resistance. For this reason, a description of the young people’s attitude towards the authorities precedes the description of the music phenomenon of the regime period. This complex issue may be certainly discussed from various perspectives. To portray Polish music of the presented time, I use a historical description of the events and the opinions of persons connected to this issue. In the description I provide, the idea of music festivals, the question of the connection of the new trends with the alternative societies, and a detailed description of selected music groups are the important elements. The conclusions have been presented in the section entitled “Polish New Wave – a forgotten phenomenon?” (Polskie nowe nurty muzyczne lat 80.– zapomniany fenomen?) in which it has been proven to a large extent that the Polish New Wave is a distinctive phenomenon. This phenomenon is connected to a specific factor – the Communist regime era Polish culture and its influence on the young citizens. This factor, that is the culture of a nation in a given time, is what differentiates the undertone of particular trends.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies