Tytuł pozycji:
Behavioral aspects of knowledge management in organizations
Celem pracy jest analiza procesu dzielenia się wiedzą w organizacjach zatrudniających studentów wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Cel badawczy pracy dotyczy weryfikacji percepcji zachowań pracowników organizacji w trzech obszarach badawczych dotyczących dzielenia się wiedzą: występowanie i organizacja procesu, bariery, ocena wpływu procesu dzielenia się wiedzą na efektywność pracowników i organizacji. Praca zawiera zaprojektowane i przeprowadzone przez autorkę badania naukowe na podstawie których sformułowano odpowiedzi na postawione pytania badawcze. Badania wykazały m.in., że w badanych firmach pracownicy dzielą się wiedzą, jednak zwykle bez aktywnego wsparcia przełożonych, głównie z wykorzystaniem bezpośrednich form komunikacji. Przyjazna atmosfera w pracy i uznanie są najsilniej działającymi czynnikami motywującymi. Zdefiniowano także bariery w procesie dzielenia się wiedzą. Potwierdzono, że dzielenie się wiedzą uznaje się za aktywność zwiększającą efektywność pracowników i organizacji. Praca zawiera także rekomendacje praktyczne dotyczące modelowania procesu dzielenia się wiedzą. W pracy wykorzystano pierwotne i wtórne źródła informacji. Bibliografia zawiera 36 pozycji polsko i angielskojęzycznych, wśród których znajdują się pozycje zwarte, artykuły naukowe i publicystyczne oraz strony internetowe.
The purpose of this dissertation is to investigate and analyze the knowledge sharing process in organizations employing students from the Faculty of Management and Social Communication at the Jagiellonian University. The research objective concerns verification of employees’ behavior perception in three research areas connected to the knowledge sharing process: occurrence and organization, barriers, as well as the influence of the knowledge sharing process on the efficiency of employees and the organization. The following dissertation includes research designed and conducted by the author, on the basis of which were formulated answers to research questions. Studies have shown that surveyed employees share knowledge, but usually without the active support of their superiors, primarily using direct forms of communication. Friendly atmosphere at work and appreciation are the strongest motivators. Also, the main barriers to the knowledge sharing process have been defined. It has been confirmed that knowledge sharing is deemed to be the activity which increases the efficiency of employees and organizations. This paper also contains practical recommendations for modeling knowledge sharing.Primary and secondary sources of information have been used in this work. The bibliography contains 36 Polish and English entries, among which are monographs, academic and journalistic articles and websites.