Tytuł pozycji:
Fable and the moral and social development of seven-year children
The purpose of this thesis was to diagnosis moral and social development of seven-year children with particular emphasis on influence of reading stories. The first chapter is about the specificity of human development. It has presented three theories of development by Jean Piaget, Lawrence Kohlberg and Eric H. Erickson focusing mainly on moral and social aspect. The second chapter tell us about educational methods in the process of education and socialization. The methods of linguistic communication methods were deeply analyzed. The third chapter is crucial to the foregoing considerations and it concerns the role of the fable in child's life. It has showed various forms of literary which are for children. Emphasis in the section on social and moral development of children made by fables. The fourth chapter contains my own researches and its purpose and problems. The summary contains results of my researches. Based on information and results, moral and social development of seven-year children participating in the survey was high. It also shows that story-readings stimulate child's development in every aspect.
Niniejsza praca obejmuje rozważania dotyczące wpływu bajki na rozwój społeczno – moralny dzieci 7 – letnich. W pierwszym rozdziale pracy ukazano specyfikę rozwoju człowieka. Przedstawiono teorie rozwoju według Jeana Piageta, Lawrenca Kolberga i Erika H. Eriksona, koncentrując się głównie na aspekcie społeczno – moralnym. Drugi rozdział dotyczy stosowanych w procesie wychowania i socjalizacji metod wychowawczych. Zaprezentowano istniejące podziały owych metod. Szczegółowej analizie poddano metody oparte na przekazie językowym. Trzeci rozdział jest kluczowy dla przedstawionych rozważań i dotyczy roli bajki w życiu dziecka. Ukazane zostały w nim różne formy utworów literackich kierowanych do dzieci. Szczególną uwagę poświęcono zagadnieniu dotyczącemu wpływu bajki czytanej na rozwój społeczno-moralny dziecka. Czwarty rozdział zawiera założenia metodologiczne badań własnych, zaś rozdział ostatni przedstawia interpretację uzyskanych wyników. Na podstawie uzyskanych danych rozwój społeczno-moralny, biorących udział w badaniu dzieci 7-letnich określony został jako wysoki. Stwierdzono także, iż bajka czytana stymuluje rozwój dziecka w każdym jego aspekcie.