Tytuł pozycji:
Performance as fun as exemplified by editions of the television show "Polands got talent"
Niniejsza praca poświęcona jest analizie performansów w kontekście zabawy, rozrywki i widowiska. „Mam talent!” rozpatrywany jest przeze mnie jako program łączący wszystkie te elementy i oparty na nich. Wspólnym mianownikiem poszczególnych rozdziałów mojej pracy, podobnie jak w przypadku programu „Mam talent!”, jest słowo-klucz: zabawa. Pojęcie to rozumiem nie tylko jako przyjemne spędzanie czasu, rozrywkę. Widowisko telewizyjne „Mam talent!” to przede wszystkim wieloznaczne performanse, ocierające się o rywalizację, intertekstualną wielowymiarowość, oszołomienie widza, kicz, spektakl, reality show… Zadaniem mojej pracy było dowiedzenie, że widowisko telewizyjne nie jest wyłącznie popkulturowym, miałkim tworem, a zjawiskiem kultury współczesnej godnym pochylenia się nad nim i zanalizowania. Aby udowodnić powyższą tezę, zastosowałam dwie metody badawcze: analizę jakościową z elementami analizy przekrojowej przypadków oraz interpretację semiologiczną. Dzięki nim uzyskałam dowody na potwierdzenie różnorodności stworzonych i zbadanych przeze mnie kategorii performerów (nabyta umiejętność, kabaret, freak) i znaczenia ich performansów. Moja praca udowadnia, że zabawa ukazywana w performansach prezentowanych w „Mam talent” może być nie tylko sposobem na rozładowanie emocji, odprężeniem, przyjemnością, ale też nośnikiem treści kulturowych.
This paper is devoted to the analysis of performances in the context of fun, entertainment and spectacle. "Poland's got talent" is considered by me to be a program that combines all these elements, that mixes them and that is based on them.The common denominator in the various chapters of my paper, as in the case of "Poland's got talent" is the key word: fun. I understand this term not only as an enjoyable time and entertainment. The "Poland's got talent" TV show is primarily an ambiguous performance, bordering on competition, intertextual multidimensionality, stunning the viewer, kitsch, spectacle, reality show...The purpose of my paper was to prove that TV show is not only a shallow pop culture creation, but a modern cultural phenomenon worth considering and anlysing. To prove this thesis, I applied two research methods: semiological interpretation and qualitative analysis with elements of cross-sectional case study. Thanks to them, I obtained evidence of the diversity of the categories of performers created and analysed by me (acquired skill, cabaret, freak) and the importance of their performances.My paper shows that the fun seen in "Poland's got talent" serves not only the purpsoe of relieving emotions, relaxing and enjoying oneself, but is also a carrier of cultural content.