Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Czynniki demotywujące polskich uczniów szkoły średniej do nauki języka angielskiego

Tytuł:
Czynniki demotywujące polskich uczniów szkoły średniej do nauki języka angielskiego
Major factors demotivating Polish EFL secondary school students
Autorzy:
Wójcik-Kot, Anna
Słowa kluczowe:
motivation, demotivation, EFL
motywacja, demotywacja
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Motywacja jest jednym z kluczowych aspektów uczenia się języków obcych, ponieważ sukces uczniów w dużym stopniu od niej zależy. Skupiając się głównie na motywacji, badacze poświęcają znacznie mniej uwagi demotywacji, związanej z czynnikami, które zniechęcają uczniów do nauki. Wydaje się jednak, że bez wiedzy o tym, co demotywuje uczniów, nauczyciele języków obcych nie mogą skutecznie ich zmotywować. Rozpoznanie czynników uznawanych najczęściej za demotywujące przez uczniów szkół średnich uczących się języka angielskiego jako obcego stanowi główny temat niniejszej pracy. Rozdział 1 prezentuje elementy procesu edukacyjnego mające wpływ na motywację ucznia do nauki języków obcych. W tym rozdziale wprowadzam też i definiuję pojęcie demotywacji.W rozdziale 2 zostały przedstawione wyniki wcześniejszych badań dotyczących demotywacji, przeprowadzonych w różnych kontekstach edukacyjnych i kulturowych. Niektóre z opisanych badań wskazują na nauczyciela jako główny czynnik demotywujący. Rozdział 3 prezentuje wyniki badania ilościowego przeprowadzonego wśród uczniów szkół średnich uczących się języka angielskiego w Polsce. Dane zostały zebrane za pomocą kwestionariusza opartego na skali Likerta. Wywiady z nauczycielami języka angielskiego w szkołach średnich stanowią część jakościową badania. Wyniki wskazują na rozbieżności pomiędzy postrzeganiem źródeł demotywacji do nauki języka angielskiego przez uczniów i nauczycieli szkół średnich. W związku z tym, należy uświadamiać nauczycielom co demotywuje uczniów, aby mogli oni skutecznie ułatwiać uczniom osiągnięcie sukcesu w nauce języka obcego.

Motivation is one of the key aspects of EFL learning, since success of the learner crucially depends on it. While L2 motivation has been studied at some depth, demotivation, which has to do with different factors that discourage the learner and contribute to lowering his or her level of motivation, has not received much attention from researchers. It seems though that motivation can hardly be adequately attended to by language teachers without due concern given to how demotivation arises. Therefore, it is important to investigate the causes of demotivation in L2 learning in order to take necessary actions to reduce it. Demotivation in the EFL classroom with particular focus on demotivators as identified by Polish EFL students is the main focus of this thesis.Various aspects of L2 teaching and learning which have impact on motivation are discussed in chapter 1. The notion of demotivation is also introduced and defined. Chapter 2 is devoted to sketching out the developments in demotivation research. The findings of major studies on demotivation conducted in different educational settings are briefly discussed. Interestingly, some results indicate that the teacher is identified by many language learners as one of the key demotivators. Chapter 3 offers a detailed description and discussion of the results of the empirical project carried out to study the major causes of demotivation as identified by Polish secondary school students learning English as a foreign language. The data were collected by means of a close-ended questionnaire. The findings indicate that the teacher is not commonly recognised as the leading demotivator in the EFL context in Poland. The results also reveal that students’ and teachers’ perception of what causes demotivation differ. Therefore, it appears vital to raise teachers’ (and student teachers’) awareness of what demotivates language learners and in this way enhance their chances of success in L2 teaching and learning.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies