Tytuł pozycji:
Subiektywna ocena stopnia przygotowania do wykonywanego zawodu studentów Fizjoterapii.
Background: The studies of physiotherapy in recent years have become increasingly popular both in Poland and in Europe. Acknowledgment of this is not only a large number of candidates for this kind of study, but also the growing number of schools educating physiotherapists. Training in physiotherapy is performed in the two staged and universities with different learning profiles.Aim: Aim of this study was to investigate the extent to which students feel prepared to practice as a physiotherapist.Material and methods: The diagnostic poll method was used in order to collect the research material and as a research technique. The inquiry form constructed by the author was used as a diagnostic tool. The study included a total of 180 people, who are students of five Polish universities.Results: Physiotherapy is a female-dominated profession. Development courses are very popular among student’s, according to the respondents helps to increase the skills. Students claim that the practices that take place in a student well prepared for their future careers.Conclusions: Opinion of the surveyed students about the possible work independently is not clear. The shares of those who think they are ready for that, and those with the opposite view are comparable. In the opinion of the preparations for the occupation there is a difference between student’s first and second-degree studies.
Wstęp: Kierunek fizjoterapia w ostatnich latach staje się coraz bardziej popularny zarówno w Polsce jak i w Europie. Poświadczeniem tego jest nie tylko duża liczba kandydatów na ten kierunek studiów, ale również rosnąca liczba szkół kształcąca przyszłych fizjoterapeutów. Kształcenie na kierunku fizjoterapia odbywa się w systemie dwu stopniowym i na uczelniach o różnych profilach kształcenia. Cel: Celem pracy było poznanie, w jakim stopniu studenci czują się przygotowani do wykonywania zawodu fizjoterapeuty.Materiał i metody: Do zgromadzenia materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, jako technikę zastosowano ankietę, za narzędzie badawcze posłużył autorski kwestionariusz ankiety. Badaniem ankietyzacyjnym objęto łącznie 180 osób, będących studentami pięciu polskich uczelni wyższych.Wyniki: Fizjoterapia jest zawodem sfeminizowanym. Wśród studentów duża popularnością cieszą się dodatkowe kursy doszkalające, wg. ankietowanych uczestnictwo w takich kursach podnosi kwalifikacje zawodowe. Studenci twierdzą, że praktyki odbywające się w czasie studiów dobrze przygotowują do przyszłej pracy.Wnioski: Opinia przebadanych studentów w kwestii ewentualnego samodzielnego wykonywania pracy nie jest jednoznaczna. Udziały tych, którzy uważają, że są do tego gotowi oraz tych mających przeciwne zdanie są porównywalne. W ocenie przygotowania do wykonywanego zawodu istnieje różnica pomiędzy studentami stopni I i II studiów.