Tytuł pozycji:
Religia w szkole średniej w dwudziestoleciu międzywojennym a religia w szkole średniej dziś. Studium z pogranicza historii i socjologii.
W swojej pracy chciałam się pokazać jaką rolę odegrały lekcję religii, w okresie dwudziestolecia międzywojennego i okresie po roku 1989 , czyli skupić się na czasie bezpośrednio następującym po okresie zaborów i PRL-u. Chciałam się przyjrzeć jak do lekcji religii w szkole podchodzono w czasie, kiedy państwo Polskie było już suwerenne i czy okres zaborów i komunizmu rzutował na podejmowane decyzję dotyczące religii już w suwerennej Polsce. Czy przywiązanie i wdzięczność Polaków, które okazywali Kościołowi w tych trudnych czasach przełożyło się na działania w wolnej Polsce? Chciałam też zestawić czas dwudziestolecia międzywojennego i okres po roku1989, aby pokazać analogię i różnice występujące w podejściu do lekcji religii. Wydaje się, że okres kilkudziesięciu lat przerwy które oddziela te czasy to dużo , zmieniła się kultura i mentalność Polaków, ale to nie do końca prawda. Jeżeli chodzi o stosunek do religii to występuje dużo analogi, w podejściu władz do kwestii wiary i miejscu które zajmuje Kościół katolicki w dyskursie społecznym w świeckim państwie.W pierwszym rozdziale mojej pracy przedstawiam historię trudnych początków niepodległości Polski. W sposób ogólny zarysowuję sytuację w której znalazł się nasz kraj po odzyskaniu niepodległości w roku 1918.W drugim rozdziale mojej pracy skupiam się na przedstawieniu codziennego dnia szkolnego, przemyskiego gimnazjalisty. W tym rozdziale opieram się na wspomnieniach zawartych w książkach Tomasza Pudłockiego „Iskra światła czy kopcąca pochodnia? Inteligencja w Przemyślu w latach 1867-1939 oraz „Blask szarości... Życie codzienne w I Państwowym Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Przemyślu w latach 1918 – 1939.”.Trzeci rozdział jest poświęcony okresowi po 1989 i ukazaniu roli jaką odegrała lekcja religii w tamtym czasie.W ostatnim czwartym rozdziale zaprezentuję jaki jest stosunek współczesnej młodzieży do lekcji religii oraz jak komentują okres dwudziestolecia międzywojennego. Jest to pewnego rodzaju studium porównawcze przemyskich gimnazjalistów z okresu międzywojnia i krakowskich licealistów. Chcę zobrazować jak dzisiejszy nastolatek traktuję uczęszczanie na lekcję religii. Czy różni się w swoim podejściu do katechezy od swojego rówieśnika w okresie dwudziestolecia międzywojennego? W ostatnim rozdziale, pragnę zaprezentować podejście współczesnej młodzieży do tematu, jakim są lekcje religii. Przedstawiam opinie uczniów, którzy na religię uczęszczają, jak również uczniów, którzy zrezygnowali ze szkolnej katechezy
In my thesis I would like to focus on the role that lessons of religion played during interwar period and years following the year 1989. My objective was to show how the religion had been treated in times of sovereign Poland and how times of partitions and communism had affected the decisions concerning situation of this school subject. Another issue was the question how Polish affection towards the Church, appearing during difficult for Polish nation moments, had influenced actions undertaken by modern society. In thesis I had also collate interwar period and democratic Poland to express analogies and differences between approaches towards religion schoolteaching. Beside many changes in Polish culture and mentality, Poles attitude towards religion shows many similarities.First chapter of thesis presents the history of the beginnings of Polish independence. Section is also devoted to situation of the country after regaining the independence in 1918.Second chapter focuses on presentation of every day school life of Premislian high school student. I derive the facts from memories of Tomasz Pudłocki, contained in book “Iskra światła czy kopcąca pochodnia? Inteligencja w Przemyślu w latach 1867-1939” and “Blask szarości…Życie codzienne w I Państwowym Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Przemyślu w latach 1918-1939”.Third chapter shows the role of religion in years right after the collapse of communism in Poland.Fourth chapter contains of research of Polish modern youth approaches towards religion lessons and their views on interwar period. The chapter presents the comparison of Premislians high school students from interwar era and current Cracovian high school students. My goal is to illustrate the historical differences between the youngsters.Last chapter is devoted to explain the way of thinking of Polish young people about religion classes. I included opinions of both attending and non-attending students.