Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Motifs of nature in literature and ecology education on Polish language lessons

Tytuł:
Motifs of nature in literature and ecology education on Polish language lessons
Motywy przyrodnicze a edukacja ekologiczna na lekcjach języka polskiego
Autorzy:
Łukaszek, Agnieszka
Słowa kluczowe:
environmental education, nature, interdisciplinarity, challenge
edukacja ekologiczna, interdyscyplinarność, natura, wyzwanie
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The last time when we are increasingly troubling problem of environmental threats, you will try to act against the effects of this interference. Activities for the environment has been addressed already the youngest representatives of our society,and the science of ecology has become an interdisciplinary issue. Implementation of environmental education need not be confined solely to the lessons of nature and nature trails. Related problems can be discussed also in the Polish language lessons. Numerous tracks provide descriptions of nature, affect-related topics of human functioning in the environment.Polish teacher often struggling with the difficulties posed by the students - their reluctance to read the descriptions of nature. A common situation is to evade the longer fragments. Teacher's task is to convince students that the descriptions of nature are not only "background" for content, but may sensitize the surrounding environment.The work is to analyze the selected school textbooks, where you can find songs that relate to the natural motives, to examine whether there are commands to the songs that take in its conception of education-related content of environmental education. The overriding aim of this study was to demonstrate that the wealth of literary motifs available in textbooks, could be used in a completely separate area, which is environmental education.

W ostatnim czasie, gdy coraz częściej trapi nas problem zagrożeń ekologicznych, można zauważyć próby działania przeciw skutkom tej ingerencji. Działalność na rzecz środowiska została skierowana już do najmłodszych przedstawicieli naszego społeczeństwa, a nauka o ekologii stała się zagadnieniem interdyscyplinarnym. Realizacja edukacji ekologicznej nie musi odbywać się wyłącznie w ramach lekcji przyrody czy ścieżek edukacyjnych. Problemy z tym związane mogą być omawiane także na lekcjach języka polskiego. Liczne utwory dostarczają opisów przyrody, dotykają tematów związanych z funkcjonowaniem człowieka w środowisku. Nauczyciel języka polskiego często zmaga się z utrudnieniami stawianymi przez uczniów – ich niechęcią do czytania opisów przyrody. Częstą sytuacją jest omijanie dłuższych fragmentów. Zadaniem nauczyciela jest przekonanie uczniów, że opisy przyrody nie są wyłącznie „tłem” dla treści, lecz mogą uwrażliwić na otaczające środowisko. Praca ma na celu analizę wybranych podręczników szkolnych, w których można odnaleźć utwory odwołujące się do motywów przyrodniczych, zbadanie czy dostępne są polecenia do utworów, które w swoim założeniu podejmują treści kształcenia związane z edukacją ekologiczną. Nadrzędnym celem pracy było udowodnienie, iż bogactwo motywów literackich dostępnych w podręcznikach szkolnych, można wykorzystać w zupełnie odrębnej dziedzinie, jaką jest edukacja ekologiczna.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies