Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Modelowe zachowania dzieci Holocaustu w świetle literatury dokumentu osobistego

Tytuł:
Modelowe zachowania dzieci Holocaustu w świetle literatury dokumentu osobistego
Model behaviour of children of the Holocaust in personal document literature
Autorzy:
Głuc, Iwona
Słowa kluczowe:
Stowarzyszenie Dzieci Holocaustu,dezorientacja, emocjonalność dzieci żydowskich, sposób na przetrwanie, godność człowieka, żyd,język
Association of Children of the Holocaust, disorientation, children emotionality, way of survival, human dignity, Jew, linguistic.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W mojej pracy analizuję modelowe zachowania dzieci holocaustu w świetle literatury dokumentu osobistego. Zakres grupy badawczej przyjętej dla potrzeb tej pracy został określony zgodnie ze statutem Stowarzyszenia Dzieci Holocaustu który określa maksymalny wiek dziecka na 13 – 14 lat. Dzieci w tym wieku wykazują pewien charakterystyczny model zachowań. Drobne odstępstwa od przyjętego wzorca są warunkowane odmienną sytuacją życiową oraz sposobem wychowania badanych dzieci. Model ten zapoczątkowuje poczucie dezorientacji które przebiega w kolejnych etapach do których zaliczamy: zmianę znaczenia miejsc, zmianę znaczenia pojęć, zmianę stopy życiowej i rozstanie z rodziną. Rozstanie z rodziną może przybierać formę „lepszą” lub „gorszą”. Rozstanie z rodziną bardzo często prowadzi do ucieczki, która jest nierozerwalnie złączona z kryjówką. Kolejnym etapem pracy jest emocjonalność dzieci żydowskich. Przejawia się on w rozwoju emocjonalności, relacjach damsko - męskich, oraz odmiennym sposobie postrzegania świata przez przedstawicieli obu płci. Istotnym elementem jest także wiek warunkujący postrzeganie śmierci, strach i pragnienie zemsty. Konsekwencją strachu jest ucieczka w świat fantazji, otępienie lub pogodzenie się z rzeczywistością. Mechanizmy te umożliwiają przetrwanie nawet najgorszych warunków.W procesie otępienia wyróżniamy trzy następujące po sobie etapy: otępienie traumatyczne, stałe i czasowe. Ważną rolę pełni pojęcie godności człowieka jako wartości w samej sobie. Zawierają się w niej: godność człowieka i odwrócenie wartości moralnych. Jako konsekwencja godności pojawia się pojęcie- etykietka Żyda. Analizowany jest ich stosunek do religii (chrześcijaństwa i judaizmu),stosunek do sytuacji narodu żydowskiego oraz swojej rodziny wyrażający się w formach językowych. Praca zawiera autorski model zachowań dzieci holocaustu oraz ich zdjęcia.

In my work I analyze children's model behavior in Holocaust personal document literature. The scope of the research group adopted for this work has been established in accordance with the statute of Association of Children of the Holocaust that determines the child's age as 13 - 14 years. Children at this age present a characteristic model behavior. Minor deviations from the established pattern are dependent on a different life situation and the way of the education of the children. This model initiates a sense of disorientation that occurs in subsequent stages which include: changing the meaning of places, changing the meaning of terms, a change in living standards and the separation from family. Parting with child’s family can take a "better" or "worse" form. Parting with family very often leads to escape, which is inextricably linked with hideaway. The next stage of work is Jewish children emotionality. It is manifested in the development of male-female relationships, and a different way of perceiving the world by both sexes. The age of perception of death, fear and desire of revenge is another important issue. The main consequence of fear is escape into fantasy, dementia, or coming to terms with reality. They become a way of survival of the worst life conditions for those children. In the process of dementia, there are three successive stages: traumatic, permanent and temporary dementia. The concept of human dignity as a value plays an important role. It includes: the dignity of man and the reversal of moral values. A label Jew appears as a consequence of the notion of dignity. I analyzed their attitude to religion (Christianity and Judaism), the relation to the Jewish people and their families expressed in linguistic forms. The work includes an original model of the behavior of children of the Holocaust and their pictures.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies