Tytuł pozycji:
Metody aktywizujące w edukacji wczesnoszkolnej na przykładzie klasy III
Activating methods in the early-school education on the example of the third class. This is the theme of my workbook. Work has character theoretically-investigative and consist of 4 chapters. The theoretical first chapter was devoted to the subject matter of the polish educational system. I have quoted range of definitions, next I described the image of the early-school education in the light of the recent reform. With next paragraph of the first chapter, I made comprehending the teaching system describing individual subsystems of didactics.Next the other theoretical chapter closely is already referring to the subject of matter of my workbook. In this chapter I described diverse classifications of teaching methods and their being. I also described benefits which result from applying activating methods and limiting and problems.Besides, I have presented range of typology of activating teaching methods according to different authors, as well as in details I described chosen activating techniques. I have returned note on huge role of teacher in also activating process instruct.The third chapter, research methodology own is presenting the purpose and the subject of the research. Here a main problem and specified detailed, changeable problems were also presented. Moreover, in this chapter I described methods, techniques, which I exploited in purpose of research and I expressed research tools, which I used, carrying out research. An organization and a course of examinations are a next paragraphs of this chapter.As for the fourth chapter, is describing results achieved in the course of the examination and the analysis of the results.I placed also a summary which state in this chapter answer basic research questions. Also a bibliography is in the find part of the workbook, list of graphs, of tables and appendix.
Temat mojej pracy brzmi: Metody aktywizujące w edukacji wczesnoszkolnej na przykładzie klasy III. Praca ma charakter teoretyczno-badawczy i składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy rozdział teoretyczny poświęcony został tematyce polskiego systemu oświaty. Przytoczyłam szereg definicji, następnie przedstawiłam obraz edukacji wczesnoszkolnej w świetle ostatniej reformy. Kolejnym punktem pierwszego rozdziału uczyniłam pojęcie systemu dydaktycznego, opisując poszczególne podsystemy dydaktyki.Z kolei drugi rozdział teoretyczny już ściśle nawiązuje do tematyki mojej pracy. W tym rozdziale przedstawiłam różnorodne klasyfikacje metod nauczania, następnie pojęcie metod aktywizujących oraz ich istotę. Opisałam również korzyści, jakie wynikają ze stosowania metod aktywizujących oraz ograniczenia i trudności. Ponadto zaprezentowałam szereg typologii aktywizujących metod nauczania według różnych autorów oraz szczegółowo opisałam wybrane techniki aktywizujące. Zwróciłam także uwagę na ogromną rolę nauczyciela w aktywizującym procesie nauczania. Trzeci rozdział Metodologia badań własnych prezentuje cel oraz przedmiot badań. Tutaj także, przedstawiony został problem główny oraz wyszczególnione problemy szczegółowe, zmienne i wskaźniki. Ponadto w tym rozdziale określiłam i opisałam metody, techniki, które wykorzystałam w celach badawczych oraz zaprezentowałam narzędzia badawcze, którymi się posłużyłam, przeprowadzając badania. Organizacja i przebieg badań to kolejny punkt tego rozdziału. Jeżeli chodzi o rozdział IV, to przedstawia on wyniki uzyskane w trakcie badania oraz analizę wyników. W tym rozdziale zamieściłam także podsumowanie, które stanowi odpowiedź na postawione pytania badawcze.W końcowej części pracy znajduje się także bibliografia, spis wykresów, spis tabel oraz aneks.