Tytuł pozycji:
Polish alternative music market
The main purpose of this work is to discuss the contemporary market of Polish alternative music. Independent record labels are being especially analyzed because they mainly release and distribute niche records, as well as products associated with them. The study is based on a critical analysis of literature available on the subject, particularly on cultural economics and marketing. The main thesis assumes that alternative music in Poland functions on different principles than mainstream music because of its non-commercial approach towards the creative process and it gathers a specific type of consumers. The entirety is supplemented by the classification of the main entities in the independent music industry, including record companies, distributors and organizations for collective management of copyright.
Celem pracy jest omówienie współczesnego rynku polskiej muzyki alternatywnej. W szczególności analizie poddane zostały niezależne wytwórnie fonograficzne, gdyż zajmują się głównie wydawaniem oraz organizacją dystrybucji niszowych wydawnictw muzycznych, a także produktów z nimi powiązanych. Badania opierają się na krytycznej analizie piśmiennictwa, dotyczącego poruszanego zagadnienia, w szczególności z zakresu ekonomiki kultury oraz marketingu. Główna teza pracy zakłada, że muzyka alternatywna w Polsce funkcjonuje na odmiennych zasadach niż jej nurt popularny, ponieważ odznacza się niekomercyjnym podejściem do procesu twórczego i gromadzi specyficzny typ konsumentów. Całość uzupełnia klasyfikacja podmiotów działających w przemyśle muzyki niezależnej, w tym wydawców, dystrybutorów oraz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.