Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Occupational stress, work engagement and occupational burnout among banking sector workers

Tytuł:
Occupational stress, work engagement and occupational burnout among banking sector workers
Stres, zaangażowanie i wypalenie zawodowe wśród pracowników sektora bankowego
Autorzy:
Chamiec, Anna
Słowa kluczowe:
sektor bankowy – stres – wypalenie zawodowe –zaangażowanie
banking sector – occupational burnout – occupational stress –work engagement
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Stress is an unavoidable part of modern job. During the past decade, the banking sector had undergone rapid and striking changes like policy changes due to globalisation and global markets situation, increased competition due to the emergence of a great number of corporate banks, downsizing, introduction of new technologies, etc. Due to these changes, the employees in the banking sector are experiencing a certain level of occupational stress which may effect in decreasing of work engagement level and even in emerging of occupational bournout. The aim of my research was to verify to what extent the banking sector is a stressful work environment, that may cause increase in occupational burnout level or decrease in work engagement level. Results indicate that the Polish banking sector employees work engagement level is medium (according to UWES test standards) while the level of occupational burnout is increased. In addition, the average overall level of occupational stress was also ranked as the average. Studies have shown that the relationship between employee gender and the level of stress does not exist . There is relationship between personal accomplishment and seniority. It was also shown that the level of work engagement is not related to employee’s seniority. In addition it has proved that there is no relationship between occupation kind and occupational burnout or work engagement.

Stres jest nieuniknioną częścią współczesnej pracy. Przez ostatnie dekady sektor bankowy podlegał szybkim i uderzającym zmianom, takim jak zmiany w polityce wynikające z globalizacji oraz sytuacji na globalnych rynkach, wzrostowi konkurencji wynikającemu z pojawienia się dużej liczby banków korporacyjnych, downsizing, wprowadzanie nowych technologii itp. W związku ze wspomnianymi zmianami pracownicy sektora bankowego narażeni są na oddziaływanie stresu, który może wpływać na stopień ich zaangażowania w pracę oraz pojawienie się zjawiska wypalenia zawodowego. Zważywszy na wspomniane czynniki, celem mojej pracy było zweryfikowanie czy sektor bankowy jest na tyle stresogennym środowiskiem pracy, że sprzyja występowaniu zjawiska wypalenia zawodowego oraz obniżaniu poziomu zaangażowania. Uzyskane wyniki badań pozwalają wnioskować, że pracownicy polskiego sektora bankowego wykazują zaangażowanie w pracę na poziomie średnim (wg norm testu UWES), przy równoczesnym podwyższonym poziomie wypalenia zawodowego. Natomiast średni ogólny poziom stresu w skali intensywności plasuje się na średnim poziomie. Badania wykazały, że płeć nie warunkuje poziomu odczuwanego stresu. Wykazano również, że staż nie ma związku z poziomem zaangażowania. Istnieje za to związek pomiędzy stażem a poczuciem kompetencji, brak jednak tej zależności w odniesieniu do wyczerpania emocjonalnego czy cynizmu. Dodatkowo wykazano, że rodzaj stanowiska pracy nie ma wpływu na poziom wypalenia zawodowego oraz zaangażowania.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies