Tytuł pozycji:
Regulations concernig the crisis situations, the Ostrowiec poviat and gmina example.
The paper presents the concept of the crisis management systems organization at local administration level in light of the regulations and legal instruments. The work has demonstrated that crisis management is a long-term and complete process, and its implementation involves both the public sector and NGOs, that play a very important role, especially at the local level. The discussed legal issues relate to the example of the poviat of Ostrowiec and gmina of Ostrowiec. To achieve the objectives the following research methods have been used: a review of literature, other sources of information, the analysis of legislation and other documents, data resources was taken from the Central Statistical Office, as well as information obtained directly at the level of local administration.The work describes the theoretical basis of the system of crisis management in Poland, the essence of the functioning of non-governmental organizations during mentioned crisis, cooperation with public administration and operation of the third sector organizations at the local level, the powers and tasks of the government in relations to crisis situations, and the characteristics of danger-zones in the poviat and gmina of Ostrowiec. The main purpose of the work is focused on the indicatation of the significance of the issue of crisis management, and the methods of its implementation at the local level, taking into account the organizational structure of the poviat and the gmina, and the analysis of potential solutions included into crisis management plans. The special regard concerns non-governmental organizations in the Polish system of crisis management role.
Celem pracy jest przedstawienie koncepcji organizacji, jak również funkcjonowania systemu zarządzania kryzysowego na poziomie lokalnym w świetle regulacji prawnych. W pracy wykazane zostało, iż zarządzanie kryzysowe jest procesem długofalowym i kompletnym, a w jego realizację zaangażowany jest zarówno sektor publiczny, jak i organizacje pozarządowe, które zwłaszcza na szczeblu lokalnym odgrywają bardzo ważną rolę. Ponadto przedstawione zostały prawne zagadnienia odnoszące się do podjętego tematu na przykładzie powiatu ostrowieckiego i gminy Ostrowiec.Dla realizacji zakładanych celów zastosowano takie metody badawcze jak przegląd literatury oraz innych źródeł informacji, między innymi prasowych, dokonano wyboru i przeprowadzono analizę aktów prawnych, poddano analizie organizację i funkcjonowanie systemu zarządzania kryzysowego w świetle dokumentów i informacji uzyskanych na poziomie administracji lokalnej, jak również dane zaczerpnięte z zasobów Głównego Urzędu Statystycznego.Opracowanie dostępnych źródeł poprzedziło przygotowanie przedmiotowej terminologii w formie słownika pojęć służących identyfikacji materiału.W rozdziale pierwszym opisano podstawy teoretyczne funkcjonowania systemu zarzadzania kryzysowego w Polsce, w szczególności regulacje prawne, siatkę pojęciową i zasady, określające procedury i środki istotne dla prawidłowego działania systemu. Poruszona została również istota funkcjonowania organizacji pozarządowych podczas wystąpienia sytuacji kryzysowych, analiza działań NGOs uwzględnia obszary działalności, zasady współpracy z administracją publiczną i funkcjonowanie organizacji trzeciego sektora na poziomie lokalnym. Ponadto, w rozdziale pierwszym wskazany został udział organizacji trzeciego sektora podczas działań zarządzania kryzysowego w czasie powodzi, która miała miejsce w maju i czerwcu 2010 roku. W rozdziale drugim opisano kompetencje i zadania poszczególnych szczebli administracji publicznej w stosunku do zdarzeń stwarzających zagrożenie określane jako sytuacja kryzysowa, natomiast w rozdziale trzecim opisana została charakterystyka zagrożeń występujących na terenie powiatu ostrowieckiego i gminy Ostrowiec. Wszystkie zagrożenia pogrupowane zostały w trzy kategorie: katastrofy naturalne, awarie techniczne i sytuacje kryzysowe wynikające ze źródeł społecznych. Dalsza część rozdziału zawiera charakterystykę powiatu ostrowieckiego i gminy Ostrowiec, w szczególności: dane geograficzne i demograficzne, strukturę organizacyjną organu Urzędu Miasta i Starostwa Powiatowego ze wskazaniem komórek odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysowe na danym terenie. Rozdział rozbudowany został ponadto o opis Zespołów Zarzadzania Kryzysowego i Planów Zarządzania Kryzysowego dla obu jednostek. Plan Zarzadzania Kryzysowego dla powiatu ostrowieckiego poszerzony został o przykładową procedurę postępowania w czasie zagrożenia epidemicznego i epidemii.Celem pracy jest wykazanie istotności problemu zarządzania kryzysowego, wskazanie sposobów jego realizacji na poziomie lokalnym z uwzględnieniem struktury organizacyjnej starostwa powiatowego i urzędu miasta oraz analiza rozwiązań zapisanych w Planach Zarzadzania Kryzysowego. Zadaniem pracy jest ponadto wskazanie miejsca organizacji pozarządowych w polskim systemie zarządzania kryzysowego.