Tytuł pozycji:
Zachowania asertywne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
The subject in my thesis is: Pupils' self - assertive behaviour ist the primary school in classes 1-3. The aim at my work was to check what are the abilities of the self - assertive behaviour in the primary school in classes 1-3.Children at the younger age are prone to adults' infulence, especially form - masters. It is because the authority of parents and the home decreases.The pupil observes and imitates the behaviour of the form - masters carefully. To take this into consideration, my aim is to get into the matter of the teachers' slef - assertive behaviour. While choosing the subject I was guided by my interests and my observations during the teacher pratice.The self- ssertive behaviour ist the ability, thanks to wihich all the feelings and beliefs can be shown without neglecting other people's views.It is a very important skill, which is not inborn but it can be learnt. The skill can help to bulid a correct relation with oder people. It also makes easy to respond to olifferent matters of everyday life without aggression oder given in.Children at the school age should be thought how to be slef - assertive. Controlling one's behaviour consciously allows to establish proper contacts with oder person and to function in the society properly.
W pracy dyplomowej podjęłam temat: Zachowania asertywne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Celem mojej pracy było sprawdzenie, jaki jest poziom umiejętności asertywnych u dzieci w wieku edukacji wczesnoszkolnej. Dzieci w młodszym wieku szkolnym podatne są na wpływy ze strony osób dorosłych, zwłaszcza wychowawcy, gdyż zmniejsza się autorytet domu i rodziców. Uczeń uważnie obserwuje i naśladuje zachowania swojego wychowawcy. Biorąc to pod uwagę, dodatkowo moim celem jest zbadanie poziomu umiejętności zachowań asertywnych u nauczycieli. Przy wyborze tematu kierowałam się moimi zainteresowaniami oraz obserwacjami z praktyki pedagogicznej.Asertywność to umiejętność, dzięki której wyrażone są uczucia i przekonania, nie lekceważąc poglądów drugiej osoby. Jest to ważna umiejętność życiowa, która nie jest wrodzona, jednak możemy jej się nauczyć, a ułatwia budowanie prawidłowych relacji z drugim człowiekiem. Zachowania asertywne ułatwiają reagowanie w sytuacjach życia codziennego, bez agresji, czy też ulegania innym. Dzieci w wieku szkolnym powinny uczyć się zachowań asertywnych. Świadome bowiem kierowanie zachowaniami pozwoli na prawidłowe budowanie kontaktów z drugą osobą i funkcjonowanie w sytuacjach społecznych.