Tytuł pozycji:
Tourism competitiveness of "Tatra" Euroregion
Przedmiotem pracy jest analiza działalności Euroregionu „Tatry” w dziedzinie turystyki. Głównym celem jest określenie turystycznej pozycji konkurencyjnej Euroregionu „Tatry”. Praca składa się z 5 rozdziałów. Pierwsze trzy rozdziały zawierają część teoretyczną. W rozdziale pierwszym dokonano ogólnej charakterystyki zagadnienia współpracy transgranicznej, z szczególnym uwzględnieniem kształtowania się polityki regionalnej w Europie i funkcjonowaniem euroregionów na terenie Polski. Rozdział drugi zawiera teoretyczne ujęcie turystyki. W rozdziale tym przedstawiono definicję i klasyfikację zagadnienia turystyki oraz krótki rys historyczny rozwoju turystyki na Świecie. Szczególną uwagę poświęcono turystyce w Polsce. Niniejszy rozdział zawiera informacje dotyczące ruchu turystycznego na terenie Polski z podziałem na turystów polskich i zagranicznych. Rozdział 3 gromadzi zagadnienia metodologiczne, niezbędne do przeprowadzenia badań. Kolejny rozdział zawiera case study Euroregionu „Tatry”, w którym uwzględniono wszystkie informacje niezbędne do wykonania analizy pozycji konkurencyjnej. Rozdział piąty stanowi empiryczną część pracy i jest podsumowaniem przeprowadzonych przeze mnie badań. Potwierdziły one, że Euroregion „Tatry” jest jednym z najbardziej konkurencyjnych euroregionów w dziedzinie turystyki na terenie Polski. Wyniki badań wskazały, iż Euroregion „Tatry” nie osiągnął pozycji lidera (zajmując drugie miejsce) ukazując jednocześnie, które czynniki wpływają negatywnie i pozytywnie na jego pozycję konkurencyjną.
The object of study is to analyze the activities of the Euroregion "Tatry" in the field of tourism. The main objective is to determine the competitive tourist position of Euroregion "Tatry". The work consists of five chapters. The first three chapters provide the theoretical part. The first section presents general characteristics of cross-border ooperation, with particular attention to the formation of regional policy in Europe and the functioning of Euroregions on the Polish territory. The second chapter contains a theoretical reognition of tourism. This chapter presents the definition and classification of tourism issues, and a brief history of how tourism developed in the world. Particular attention is given to tourism in Poland. This section contains information on tourism in Polish territory divided into Polish and foreign tourists. Chapter 3 brings together methodological issues that are necessary for the conduct of research. The next chapter presents a case study of the Euroregion "Tatry", which incorporates all the information necessary for the analysis of competitive position of Euroregion „Tatry”. The fifth chapter provides the empirical part of the work and it is a summary of my research. Analysis confirmed, that the Euroregion "Tatry" is one of the most competitive Euroregions in tourism on the Polish market. The results showed that the Euroregion "Tatry" has not reached the leading position (second place). It also showed which factors affects on Euroregion „Tatry” negatively and chich affect positively on its competitive position.