Tytuł pozycji:
Muzyczne horyzonty w poezji Jarosława Marka Rymkiewicza "Zachód słońca w Milanówku"
Dissertation below has a literature character but it was created in reference to comparative studies with attention focused on the relationships and borderlands of different art disciplines. Among the interesting topic, above all there are relations between literature and music and their specific ways of being in literary texts.Therefore its main part, in second and third chapter, dissertation focuses on Jarosław Marek Rymkiewicz’s poetry's musicality issue. The second chapter tells in general way about poetic achievements of Rymkiewicz and the role it plays in his Works. It presents also at the beginning what was Rymkiewicz thinking about music in general and shows what influence have this view on his poetry. Third chapter is more focused on analysis of Rymkiewicz’s poetry volume titled Zachód słońca w Milanówku from year 2002, concluding the interpretations of selected works in point of view of problem in working with.First chapter will be the introduction for further consideration. Its aim is to approach the state of theoretical reflection devoted to the problem of the musicality of poetry and literature. This chapter will present the position of some researches on the issue. They were selected in a useful way which they create their methodological suggestions. It also has made the ground of terminology and theory of literature for the study of the musicality Jaroslaw Marek Rymkiewicz’s mentioned poetry volume.
Niniejsza praca licencjacka ma charakter przede wszystkim literaturoznawczy, ale stworzona została w odwołaniu do badań komparatystycznych skupiających swoją uwagę na związkach i pograniczach różnych dziedzin sztuki. W obrębie interesujących nas zagadnień mieszczą się przede wszystkim relacje między literaturą a muzyką i ich konkretne sposoby istnienia w tekstach literackich.Dlatego też w głównym swoim trzonie, czyli rozdziale drugim i trzecim, praca skupia się na problemie muzyczności w twórczości poetyckiej Jarosława Marka Rymkiewicza. I tak, rozdział drugi traktuje w bardziej ogólnej perspektywie o dokonaniach poetyckich Rymkiewicza, a także o roli jaką pełni muzyka w jego twórczości; przedstawia także na wstępie, co o samej muzyce sądził Rymkiewicz oraz jak te poglądy przekładały się na jego poezję. Rozdział trzeci zaś, stanowiący studium przypadku, skupia się głębiej na analizie tomiku Zachód słońca w Milanówku z 2002 roku, zawierając w sobie interpretacje wybranych utworów w świetle interesującego nas zagadnienia.Wstępem dla rozważań podjętych w pracy uczyniony został rozdział pierwszy, którego zadaniem jest przybliżyć stan refleksji teoretycznej poświęconej problemowi muzyczności poezji i literatury. Rozdział ten przedstawia stanowiska wybranych badaczy (Michała Głowińskiego, Józefa Opalskiego oraz Andrzeja Hejmeja) zajmujących się tą kwestią, zostali oni dobrani ze względu na poręczny i przydatny sposób, w jaki tworzyli swoje propozycje metodologiczne. Poczynił on również podłoże terminologiczne i teoretyczno-literackie dla studiów nad muzycznością wspomnianego tomiku Jarosława Marka Rymkiewicza.Praca uwieńczona została zakończeniem, które podsumowuje sposoby funkcjonowa-nia muzyczności wykorzystane przez Rymkiewicza w wierszach z Zachodu słońca w Milanówku oraz bibliografią stanowiącą wykaz źródeł.