Tytuł pozycji:
The effect of using the rule of cooperation in the status organizing processes
W poniższej pracy zajmę się zbadaniem problemu, który najogólniej można ująć jako wpływ języka na kształtowanie się statusu jednostki w grupie. Będę badał, w jaki sposób pragmatyczny aspekt komunikatu wpływa na aktywację charakterystyk statusu, czyli jak dostosowywanie się lub nie jednostki do kontekstualnych warunków komunikatu wpływa na przekazywane przez nią informacje i przez to na aktywację odpowiednich charakterystyk pozwalających na nadanie jej przez innych członków pozycji w grupie.Jak robią to Humphreys i Berger w teorii stanów oczekiwań, jako wysoki status rozumieć będę przekonanie innych jednostek o posiadaniu przez ocenianą przez nie osobę wysokich kompetencji do wykonywania zadania, z którym związana jest obecna struktura statusów . Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na jej epizodyczność w teorii Humphreysa i Bergera. Jest ona rekonstruowana za każdym razem, gdy grupa podejmuje się wykonania jakiegoś zadania. Nie jest więc stała i odnosi się jedynie do konkretnych kontekstów, rozwiązywania konkretnych problemów, które stają przed grupą. Rzeczą mającą kluczowy wpływ na funkcjonowanie grupy, są oczekiwania jednostek względem siebie. Nie posiadają one wglądu w faktyczne umiejętności czy faktyczną wiedzę swoich partnerów w interakcji, zmuszone są więc korzystać z łatwo dostępnych cech pozostałych jednostek, które świadczyć mają o posiadaniu przez nie pożądanych umiejętności czy wiedzy. Takie cechy nazwane są w teorii stanów oczekiwań charakterystykami statusu. Mają one charakter znakowy, czyli oznaczają posiadanie lub nie określonej cechy przez jednostkę. Oczywiście, tak jak w każdym znaku, związek między znaczącym a znaczonym ma charakter arbitralny. Pragmatyczną stronę komunikatu będę w swoim badaniu rozumiał w kategoriach Grice’owskiej teorii implikatur, jako stopień dostosowania się do szeregu niezawierających się w gramatyce ani w semantyce danego języka reguł odpowiadających za zrozumienie komunikatu przez odbiorcę . Grice nazwał je maksymami konwersacyjnymi. Następnie wyróżnił i scharakteryzował cztery, jego zdaniem, naczelne maksymy:•ilości – mów tyle ile jest w tym momencie potrzebne,•jakości - mów prawdę,•odniesienia - mów na temat•sposobu - mów jasno .Uważał również, że każda z nich daje się sprowadzić do maksymy współpracy – uczyń swój wkład w konwersację takim, jakiego wymaga obecny kierunek rozmowy. Zdecydowałem się na posłużenie się teorią Grice’a, ponieważ zawarte w niej maksymy dają się łatwo przełożyć na zmienne i wskaźniki, dzięki czemu bardzo dobrze sprawdzać się będzie w badaniach empirycznych, mimo że wielokrotnie była już przekształcana i krytykowana. Dodatkowo należy nadmienić, że większość krytyki teorii implikatur dotyczyła jej warunków zakresowych, czyli tego, czy maksymy konwersacyjne są powszechnikami kulturowymi, czy nie, czy występują jeszcze jakieś inne maksymy, jakie jeszcze czynniki wpływają na pragmatyczną stronę komunikatu, czy każdy kontekst wywołuje maksymę zgody; nie dotyczyły natomiast samych treści podanych przez Grice’a maksym.
In this paper I present the results of an experiment which I conducted as my master's thesis. My research is a result of an attempt to create a more language centered approach to expectation states theory. It is trying to explain a relationship between the proficiency in usage of a pragmatic aspect of language by certain individuals and a place in group hierarchy attributed to those individuals in status organizing processes. In my research I operationalized three independent variables: a degree of usage of a maxim of quantity, degree of usage of a maxim of manner and degree of usage of a maxim of relation. There were two dependent variables: subject’s estimation of usefulness of a speaker in a task described by him and subject’s awareness of an influence of a language on his estimation.I focused mainly on three questions in my experiment:“Is the cooperative principle influencing the communication of status characteristics?”“How is the cooperative principle influencing the communication of status characteristics?”“Do subjects of the experiment realize an influence of the cooperative principle on their judgment?”