Tytuł pozycji:
Performatyka akordeonu. Koncert zespołu Motion Trio
Work is a study on the accordion, as the instrument charged enormous cultural baggage resulting from the many aspects of its use, appearance and sound. This is the first ever attempt to trace the ways in which the accordion and the related situation, the space-time arrangement or relationship designate points of the framework and affect the course of interaction in a situation of representational. The first chapter is devoted to accordion since its inception. After reviewing briefly outlined the history of the creation of this instrument and the basics of the game on it, the author proceeds to describe and analyze the various user groups. The description of the students are subjected to professional conservatories of music, street musicians, creators of urban folklore and village users accordion. In this section you can also find information on the general opinion of accordion, others, such as its political uses. The second chapter is entirely devoted to a particular user of the accordion, the band Motion Trio, as the executive body consciously utilizing the current image of the accordion. To look at the concerts of the Motion Trio and their performative aspects. These observations were subsequently divided into parts that describe the body of accordion players in the game, new ways to play the accordion at the visual interest, use theatralisation concerts and drama throughout the show. Description of procedures undertaken by the musicians, the author used to reach conclusions about the image of performative setting.
Praca to badanie poświęcone akordeonowi, jako instrumentowi obarczonemu ogromnym bagażem kulturowym wynikającym z wielu aspektów jego używania, wyglądu i brzmienia. Jest to pierwsza jak dotąd próba prześledzenia sposobów, na jakie akordeon i związana z nim sytuacja, układ przestrzenno-czasowy czy relacja wyznacza punkty ramowe i wpływa na przebieg interakcji w sytuacji przedstawieniowej. Pierwszy rozdział pracy jest poświęcony akordeonowi od jego początków. Po zapoznaniu się z krótko zarysowaną historią powstania tego instrumentu i podstawami gry na nim, autorka przechodzi do opisu i analizy poszczególnych grup użytkowników. Opisowi poddani zostają uczniowie profesjonalnych konserwatoriów muzycznych, uliczni grajkowie, twórcy miejskiego folkloru i wiejscy użytkownicy akordeonu. W rozdziale tym znaleźć można również informacje na temat powszechnej opinii o akordeonie, innych, na przykład politycznych jego zastosowań. Rozdział drugi został w całości poświęcony konkretnemu użytkownikowi akordeonu, zespołowi Motion Trio, jako podmiotowi wykonawczemu świadomie wykorzystującemu obecny wizerunek akordeonu. Analizie poddane zostają koncerty Motion Trio i ich performatywne aspekty. Wywód został podzielony na części kolejno opisujące ciało akordeonistów w czasie gry, nowe sposoby gry na akordeonie ciekawe po względem wizualnym, wykorzystanie w koncertach teatralizacji i dramaturgię całego koncertu. Opis podejmowanych przez muzyków zabiegów posłużył autorce do sformułowania wniosków o performatywnym ustanawianiu wizerunku.