Tytuł pozycji:
Phenomen of etno design in polish contemporary art.
W niniejszej pracy chciałabym przedstawić zjawisko etnodesign’u, to niebanalne połączenie lokalnego z tym co globalne i użytkowe stworzyło nową jakość. Fenomen ten przeniósł folk do przestrzeni miejskiej, oraz stworzył bogatą warstwę semiotyczny. Etnodesign to nic innego jak komunikat estetyczny, różnie odczytywany w zależności od kontekstu. Celem pracy jest opis teoretyczny tego zjawiska, wskazanie warstwy semiotycznej oraz próba analizy formalnej wybitnych przykładów etnodesign’u w Polsce. Ponadto pragnę w tej pracy przedstawić elementy, które wpływają na jego wieloaspektowość. Pierwszy rozdział będzie miał charakter teoretyczny. Zawarty w nim będzie opis zjawiska etnodesign’u, które powstało z połączenia dawnych słów: folklor i wzornictwo, które ewoluowały. Następnie przestawię historię etnodesign’u w Polsce, która ma już ponad 100 lat, której zaczątki stworzył Witkacy. Kolejnym etapem będzie przedstawienie definicji związanych z semiotyką, istotnych dla właściwego rozumienia zjawiska, takie jak: znak, mit, kod, konotacja, denotacja, symbol. W drugiej części przedstawione zostaną wybrane przykłady prac etnodesign’erskich w modzie, architekturze i we wzornictwie przemysłowym. Podejmę próbę analizy ich od strony formalnej.W ostatnim rozdziale będzie przestawiona wieloaspektowość zjawiska etnodesign’u. Będzie on przeanalizowany z uwzględnieniem kontekstu: narodowego i globalnego. Ponadto pragnę zwrócić uwagę na jego potencjał w ramach sztuki współczesnej oraz rozpatrzyć go jako komunikat estetyczny. Jeśli chodzi o metodę badawczą, praca będzie miała charakter teoretyczno-analityczny. Zostanie opracowana na podstawie literatury, materiałów internetowych oraz analizy wybranych przykładów etnodesign’u.
In my work I would like to portray the phenomenon of ethno design. It is an unusual combination of what’s local with what is global and utilitarian which all together turns out to create a completely new quality in theoretical and practical matter. This phenomenon brought folklore to the urban environment and developed its own vast semiotics. Ethno design it’s nothing else but aesthetic message differently received in accordance to particular cultural context. The aim of this work is theorization, description of the semiotic layer and an attempt of formal analysis of the most prominent examples of ethno design in Poland. Moreover I would like to describe those aspects of ethno design that strongest affect its multidimensionality. The first chapter is concentrated on the theory of ethno design. It consist the description of the phenomenon, its evolution and the semiotics of its name. Next I will follow through the history of ethno design in Poland, which is over 100 years old, and which roots were planted by Stanisław Igncy Witkiewicz. The following part is to present definitions, conjuncted with the semiotics, significant for proper understanding of the phenomenon such as: sign, myth, code, denotation, and symbol. The second part presents selected examples of ethno design works in fashion, architecture and in industrial design. I will try to describe them in terms of formal analysis. In the last chapter I will portray the multidimensionality of ethno design. It will be analyzed in national and global context. Furthermore I would like to emphasize its potential in the field of contemporary art and take a closer look at it as an aesthetic message. In regards to the research method, my work will be theoretical analysis. It will be conducted based on literature, web materials, and an analysis of chosen examples of ethno design.