Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Etyka dziennikarska i profesjonalizm dziennikarski w kontekście rozmowy Tomasza Lisa z Jarosławem Kaczyńskim w programie "Tomasz Lis na żywo"

Tytuł:
Etyka dziennikarska i profesjonalizm dziennikarski w kontekście rozmowy Tomasza Lisa z Jarosławem Kaczyńskim w programie "Tomasz Lis na żywo"
Ethics in Journalism and Professional and Journalistic Professionalism based on Tomasz Lis interwiev with Jaroslaw Kaczynski in tv-programme
Autorzy:
Cybulska, Mirella
Słowa kluczowe:
etyka dziennikarska, profesjonalizm dziennikarski, Tomasz Lis, Jarosław Kaczyński, wywiad, program publicystyczny
journalism ethics, journalistic professionalism, Tomasz Lis, Jaroslaw Kaczynski, interwiew, journalistic programme
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Media kreują nasze poglądy. System zachowań, jaki dyktują, często staje się podstawą kształtowania życia politycznego, gospodarczego, kulturalnego, naukowego, a nawet religijnego. W związku z tym bardzo ważne jest to, kto i z jakimi kwalifikacjami oraz predyspozycjami (zarówno zawodowymi, jak i moralnymi) aspiruje do modelowania zachowań odbiorców. Z tego względu dziennikarze, redaktorzy, publicyści i wydawcy szczególnie powinni przestrzegać systemu zasad, jakim rządzi się etyka dziennikarska. Znaczenie etyki dziennikarskiej wzrosło z kilku zasadniczych powodów. Stało się tak między innymi wskutek postępu technologicznego, centralizacji przedsiębiorstw, rosnącej komercjalizacji mediów, coraz większego pokrywania się informacji z reklamą, ale również niedokładności informacji, uchybień dziennikarzy względem etyki zawodowej, obniżenia wiarygodności mediów i ich prestiżu oraz propagowaniu przemocy (głównie w telewizji). W Polsce najważniejszym dokumentem regulującym pryncypia etyki dziennikarskiej jest Karta Etyczna Mediów, która wymienia 7 najważniejszych zasad. Należą do nich: prawda, obiektywizm, oddzielenie informacji od komentarza, uczciwość, szacunek i tolerancja, pierwszeństwo dobra odbiorcy, wolność i odpowiedzialność.Etyka dziennikarska jest ściśle powiązana z profesjonalizmem dziennikarskim, ponieważ wraz z wiedzą i warsztatem, jest jednym z trzech elementów, które się na niego składają. Podwyższenie poziomu edukacji sprawia, że odbiorcy mają coraz większe wymagania względem dziennikarzy, dlatego też przekaz dziennikarski powinien być dostosowany do potrzeb współczesnego społeczeństwa. Przestrzeganie zasad etyki dziennikarskiej i profesjonalizmu dziennikarskiego sprawi, że przekaz medialny zyska wysoki poziom, a dzięki temu dane medium będzie mogło cieszyć się prestiżem wśród odbiorców. Temat ten został szczegółowo opisany w rozdziale pierwszym.Medium, w którym największą rolę od samego początku odgrywał rozwój technologii, jest telewizja. Stanowi ona nie tylko źródło informacji i narzędzie komunikacji masowej czy medialnej, ale wpływa również na systemy wartości i kreuje postawy ludzi, którzy tworzą jej publiczność. Dostęp do kanałów telewizyjnych może mieć każdy, kto posiada telewizor i antenę. Szybki rozwój telewizji spowodował, że na przestrzeni lat stała się ona towarzyszką naszego codziennego życia, niematerialnym członkiem rodziny, który informuje nas o najważniejszych wydarzeniach z kraju i świata, dostarcza nam rozrywki, uczy i stanowi tło podczas codziennych obowiązków domowych. Wpływ telewizji na publiczność ma wydźwięk zarówno pozytywny, jak i negatywny. Telewizja umacnia istniejące w społeczeństwie dominujące trendy, propaguje je i upodabnia oraz pomaga znaleźć w nich wspólny mianownik. Siła oddziaływania telewizji zależy jednak od indywidualnych cech odbiorcy oraz od rodzaju stacji, w której emitowany jest przekaz. Różni się on w zależności od tego, czy dany kanał telewizji ma charakter publiczny czy prywatny. W telewizji publicznej przekaz ma na celu służenie społeczeństwu poprzez pełnienie roli obywatelskiej, społecznej i edukacyjnej. Ma on być również apolityczny, bezstronny, obiektywny i pluralistyczny. Aspekty te zostały wyszczególnione w rozdziale drugim. Słynna rozmowa Tomasza Lisa z Jarosławem Kaczyńskim w programie Tomasz Lis na żywo z 3. października 2011 toku, wydała mi się bardzo interesującym kontekstem w odniesieniu do zasad etyki dziennikarskiej i profesjonalizmu dziennikarskiego. Ostatni rozdział poświęciłam analizie tego wywiadu. Zdecydowałam się również odwołać do oświadczenia Rady Etyki Mediów w sprawie skargi, jaka została złożona po emisji analizowanego odcinka. Ze względu na kontrowersje i skrajne poglądy, jakie pojawiły się na temat wywiadu Lisa z Kaczyńskim, postanowiłam dokonać analizy niektórych mediów pod kątem wypowiedzi związanych z tą rozmową. Z tego też powodu zdecydowałam się sprawdzić, czy opinie studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej na ten temat.

The media create our views. The system of the types of behaviour they dictate us, becomes often the basis of the formation of the politic, economic, cultural, scientific and even religious life. This is why it is very important what kind of skills (both moral and professional) has a person who aspires to be the one who forms and shapes the behaviours of receivers. For the same reasons the journalists, editors, publicists and publishers should very carefully obey the rules of journalism ethics.The importance of journalism ethics has grown for several fundamental reasons. We can enumerate here the technological progress, centralization of enterprises, growing importance of the media, intermingling of information and publicity but also inaccuracy of information, sloppiness and negligence of the journalists, their disrespect for journalism ethics, decrease of the media credibility, propagation of violence (mainly on television). In Poland, it is Karta Etyczna Mediów that is the most important document describing the principles of journalism ethics. It lists 7 essential principles: truth, objectivity, honesty, respect, tolerance, liberty, responsibility and putting welfare of the receiver as a priority.Journalism ethics is strictly related to journalistic professionalism because, next to knowledge and technique, stays one of three elements that the professionalism consists of. As the level of education has been increased, the journalistic message should be adapted to the needs of the modern society. If we obey the rules of journalism ethics and journalistic professionalism it will allow us to take the message to a higher level, thanks to what each medium will be seen better in the eyes of the receivers. This problem is described in detail in the first chapter.Television is the medium where development of technology has played an important part from a very beginning. Nowadays, it is not only a source of information and an instrument of mass communication but also a factor that influences the systems of values and forms the attitude and comportment of its audience. Everyone who own a TV set has access the television channels. Due to a very fast development of television, within the years it has become a companion of our everyday life, an immaterial member of our family, which lets us know about country and world news, provides us entertainment, teaches us and stays part of our daily routine. The influence of television on its audience has both positive and negative effects. Television propagates and strengthens the existing trends. Nevertheless how strong it affects depends on characteristics of an individual receiver and on a channel where the message is screened on. Whether it is public or private television the message stays different. On public television the purpose of the message is to serve to the society, it is to be apolitical, impartial, pluralistic. This subject is further described in chapter two. The famous conversation between Tomasz Lis and Jarosław Kaczyński on “Tomasz Lis na żywo” on the third of October 2011, seems to me to be an interesting occasion to talk about journalism ethics and journalistic professionalism. The last chapter is devoted to the analyses of the interview. Because of a controversial opinions that appeared in the media after the emission, I decided to analyse some of the media based on the comments related to this interview. I also compared the opinions of students of journalism and social communication about the interview in order to see whether they are going to be as contradictory as the views of the experienced journalists. Chapter three contains the results of my research. My hypothesis says that Tomasz Lis violated the principles of the journalism ethics and journalistic professionalism because during the interview he kept reacting too emotionally which made him cause more mistakes.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies