Tytuł pozycji:
Praktyka fanviddingu jako przykład krytycznej i analitycznej strategii zachodnich widowni
Celem poniższej pracy magisterskiej, zatytułowaniej “Praktyka Fanviddingu jako przykładkrytycznej i analitycznej strategii zachodnich widowni” jest opisanie fanviddingu jako technikiwykorzystywanej przez fanów do dialogu z tekstami audiowizualnymi. Pierwszy rozdział pracyopisuje historyczne i obecne teorie dotyczące zachodnich widowni i ich interakcji z tekstamikultury. Druga część pracy opisuje fandom jako przykład widowni i charakteryzuje społecznośćfanowską pod kątem społecznym, genderowym, z punktu widzenia prawa własności i ekonomiipodarunku. Trzecia część pracy skupia się na praktyce fanviddingu, jej historią i środowiskiem.W tej części omówione zostają podobieństwa i różnice pomiędzy fanvidami a gatunkami impokrewnymi, jak komercyjne videoklipy, fan filmy, czy polityczny remix. W czwartej czesciprzeanalizowane zostają trzy reprezentacyjne fanvidy ilustrujące charakterystyczne dlafanvidderów krytyczne i analityczne pojęcia zarówno do tekstów kulturowych których są fanami,jak i dla środowisk fanowskich i fanviddingu jako takiego.
The aim of the thesis is to analyse fanvidding as a strategy used by fans to enter a dialogue with audiovisual texts. The first chapter showcases historical and current theories concerning media audiences and their interractions with cultural texts. The second part looks at fandom was an example of an audience and characterises fandom as a community, as a gendered practice, in its relation to the copyright issues and as a gift economy. The third chapter concerns fanvidding, its history and community. In this part there are discussed the similarities and differences between fanvidding and related genres like commercial music videos, fan films, or political remixes. This part also gives an overview of the most typical fanvid genres. The fourth and last chapter is a close reading of three distinctive fanvids chosen as best illustrating the discussed aspects of fanvidding as a form of analysis of both the cultural text and fandom in general, and fanvidding in particular.