Tytuł pozycji:
Sanation education program in State Gimnazjum King Władysław Jagiełło in Drohobych in 1926–1939 based on school reports.
Praca jest przedstawieniem sanacyjnej ideologii wychowania państwowego na przykładzie Państwowego Gimnazjum w Drohobyczu w latach 1926–1939. Dawniej realizowane wychowanie narodowe po odzyskaniu niepodległości straciło swoje główne zadanie – nie trzeba było już bronić się przed polityką wynaradawiania przez zaborców. W zmienionej rzeczywistości należało na nowo przywrócić szacunek do państwa i jego struktur. Rozdział I zawiera opis ideologii wychowania państwowego. Na tą ideologię składają się wartości takie jak życie dla dobra państwa i szacunek dla niego, praca przyczyniająca się do wzrostu potęgi nowego państwa, zgodne współżycie różnych narodowości w jednym kraju oraz kult Józefa Piłsudskiego. Rozdział II opiera się głównie na sprawozdaniach szkolnych z Gimnazjum w Drohobyczu. Jest analizą działań szkoły pod względem realizacji programu wychowania państwowego. Autor przedstawia uwarunkowania szkoły w Drohobyczu i wydarzenia z życia szkoły. Najważniejsza jednak była działalność w sferach wychowania religijnego, umysłowego, obywatelsko-państwowego i społecznego. Ta działalność była realizowana poprzez różne szkolne organizacje, takie jak koła religijne i naukowe, Harcerstwo, Przysposobienie Wojskowe, Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej, Liga Morska i Kolonialna, Polski Czerwony Krzyż, Koło Krajoznawcze i Samorząd Szkolny. W III rozdziale autor analizuje teksty które nie wchodziły do urzędowej części sprawozdań. Były to rady dla uczniów, przemówienie wygłoszone z okazji święta 3 Maja, wydarzenia po śmierci Józefa Piłsudskiego oraz opis uroczystości poświęcenia sztandaru szkolnego. Wszystkie te działania są przedstawione przez pryzmat realizacji teoretycznych założeń wychowawczych.
The study is presentation of sanation state education ideology on the example of the State Gimnazjum in Drohobych between 1926-1939. Previously implemented national education after independence has lost its main task - there was no need to defend themselves against the invaders denationalization policies. In fact, education ideology had to be revised to restore respect for the state and its structures. Chapter I contains a description of the state education ideology. This ideology consists of values such as life for the good of the state and respect for it, the work contributes to increase power a new state, coexistence of various nations in one country and cult of personality Józef Piłsudski. Chapter II is mainly based on reports from the school Gimnazjum in Drohobych. It is an analysis of school activities in terms of the state education program. The author presents the background of the school in Drohobych and events from the life of school. But most important was the activity in areas of religious, mental, state and social education. This activity was implemented by various educational organizations, such as religious and scientific clubs, Scouting Movement, Military Adoption, Air and Chemical Defense League, Maritime and Colonial League, the Polish Red Cross, Club of Touring and School Council. In the third chapter the author analyzes texts which were not part of the official reports. These were advice for students, speech from occasion of May 3, events after Józef Piłsudski death and a description of the ceremony of consecration the school banner. All these activities are presented from perspective the implementation of the theoretical assumptions of education.