Tytuł pozycji:
Empatia a komunikowanie się pielęgniarki z pacjentem.
- Tytuł:
-
Empatia a komunikowanie się pielęgniarki z pacjentem.
Empathy and communication in the nurse – patient relationship
- Autorzy:
-
Mółka, Elżbieta
- Słowa kluczowe:
-
Empatia, aktywność komunikowania, pielęgniarki, pacjenci, osobowość, kontakt terapeutyczny
empathy, active communication, nurses, patients, personality, therapeutic communication in nursing
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The nurse and the patient are the partners in action. The patient, who is concerned with his health, expects the nurse to show interest, provide emotional support and acceptance. By completing nursing care and taking an active part in the medical treatment, the nurse creates a favourable atmosphere for establishing contact with a patient. Empathic concern enables the nurse to identify with the patient’s problems and solve them in a more professional, efficient way. This kind of attitude towards the patient results in increasing the patient’s sense of security and raising the hope for recovery.
Pielęgniarka i pacjent to partnerzy w działaniu. Pacjent zainteresowany swoim zdrowiem oczekuje od pielęgniarki zainteresowania, wsparcia emocjonalnego i akceptacji. Pielęgniarka wykonując czynności pielęgnacyjne oraz uczestnicząc w procesie leczenia stwarza atmosferę sprzyjającą nawiązaniu kontaktu z chorym. Poprzez empatyczny kontakt identyfikuje się z problemami pacjenta, przez co może je bardziej aktywnie i profesjonalnie rozwiązywać. Postawa ta daje pacjentowi poczucie bezpieczeństwa oraz nadzieję wyzdrowienia.