Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Co się dzieje, gdy kameleon mówi? Społeczne i poznawcze konsekwencje imitacji werbalnej.

Tytuł:
Co się dzieje, gdy kameleon mówi? Społeczne i poznawcze konsekwencje imitacji werbalnej.
What happens if chameleons talk? Social and cognitive consequences of verbal imitation
Autorzy:
Lelonkiewicz, Jarosław
Słowa kluczowe:
mimikra, imitacja werbalna, styl poznawczy
mimicry, verbal imitation, cognitive style
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Social imitation is a phenomenon ubiquitous amongst humans. There is a large body of research indicating that individuals whose nonverbal behaviour was secretly mimicked like the imitator more and rate the interaction with them as smoother and more successful. Imitation is also proved to influence fundamental cognitive processes: mimickees tend to feel closer to people in general and perceive objects in a more assimilative and field-dependent manner. A study was thus conducted in order to investigate whether similar consequences arise from verbal mimicry. This presumption was tested using an original experimental procedure on a group of 126 participants. It was found that secret linguistic imitation causes activation of a field-independent cognitive style.

Imitacja społeczna jest zjawiskiem powszechnie występującym między ludźmi. Dotychczasowe badania wykazały, że dyskretne powtarzanie niewerbalnych zachowań rozmówcy sprzyja budowaniu z nim pozytywnej relacji i ułatwia porozumienie. Udowodniony został także wpływ imitacji na społeczne i poznawcze funkcjonowanie jednostki – osoby naśladowane lepiej oceniają swojego rozmówcę i interakcję z nim, odczuwają mniejszy dystans względem innych oraz przejawiają ogólną tendencję do myślenia asymilatywnego i zależny od pola styl poznawczy. Opisywany w poniższej pracy eksperyment miał zbadać czy wymienione konsekwencje dotyczą również imitacji językowej. W badaniu wzięło udział 126 osób, z czego wyniki 106 osób włączone zostały do analizy. Za pomocą oryginalnej procedury eksperymentalnej testowano zależność między imitacją werbalną a wymienionymi zmiennymi. Analiza i eksploracja uzyskanych danych wykazały, że dyskretne powtarzanie elementów języka zwiększa u naśladowanych tendencję do posługiwania się niezależnym od pola stylem poznawczym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies