Tytuł pozycji:
Film author in the legislation of selected European Union Member States, Poland and United States
Attention is drawn here to a problem of defining a film author – described and valuated are the laws dealing with this issue in selected European Union member states, Poland and United States. The attempts to harmonize European law turned out to be not sufficient enough – European Commission not only failed to solve all the problems caused by different traditions that meet within the European Union (the copyright and the droit d`auteur systems) but also overlooked the differences between continental laws. The thesis describes these differences and the efforts made by the European Commission. The next issue the thesis deals with is a problem of defining film authors in Polish law – by analyzing the roles of the film crew members it is proven that film work cannot be considered as a work of joint authorship that contains distinguishable contributions. On the contrary, these individual contributions become the interdependent parts of the film work as a whole. The last chapter depicts how the film author is defined in the United States copyright tradition, which is very different from the European droit d`auteur system. The thesis presents the concepts of authorship and joint authorship mentioned in contemporary cases, focusing on the Aalmuhammed v. Lee case, in which the court declared that the author is the person who superintends the whole work. The thesis also covers the problem of “the work made for hire” doctrine that allows a producer or a production company to be treated as a film author.
Praca opisuje, w jaki sposób prawo autorskie rozwiązuje problem autorstwa filmowego, opisując i oceniając szereg rozwiązań stosowanych w poszczególnych ustawodawstwach – zarówno systemu droit d`auteur, jak i tradycji copyright. Opisane zostały próby harmonizacji praw krajów członkowskich podejmowane przez Komisję Europejską, wskazano przy tym, że były one niewystarczające – Komisja nie tylko nie usunęła istotnych odmienności, jakie zachodzą pomiędzy systemami copyright oraz droit d`auteur, ale również przeoczyła znaczące różnice w ustawodawstwach kontynentalnych. Praca przybliża także kwestie związane z definiowaniem autora filmowego w prawie polskim – poprzez analizę ról poszczególnych członków ekipy filmowej zilustrowano pogląd niektórych komentatorów twierdzących, iż utwór audiowizualny wymyka się zastałym definicjom utworu współautorskiego – nie jest bowiem tylko mozaiką poszczególnych wkładów, ale swoistą, nadstrukturalną całością, w którą efekty prac członków ekipy filmowej zostają niejako „wtopione”. W pracy poruszona została również problematyka autora filmowego w prawie Stanów Zjednoczonych. Amerykański copyright reprezentuje odmienne podejście do kwestii autorstwa, niż opisane ustawodawstwa tradycji droit d`auteur. Na przykładzie szeregu orzeczeń sądów amerykańskich przybliżono dominujące w Stanach Zjednoczonych koncepcje autorstwa i współautorstwa, szerzej opisując, a także oceniając, stanowisko sądu w sprawie Aalmuhammed v. Lee – jednego z najważniejszych przypadków konfliktu na tle problematyki autorstwa filmowego – w którym stwierdzono, iż status autora nadać można wyłącznie najważniejszej osobie na planie. Osobna część rozdziału poświęcona została instytucji work made for hire, która pozwala za autora filmu uznać tego, kto zleca jego produkcję.