Tytuł pozycji:
Symbolic construct of the African woman. The analysis based on Kobieta na krańcu świata by Martyna Wojciechowska
Przedmiotem niniejszej pracy jest ukazanie, w jaki sposób podróżniczy program telewizyjny – Kobieta na krańcu świata Martyny Wojciechowskiej kreuje wizerunek kobiety afrykańskiej. Analiza pięciu odcinków programu podejmująca tę tematykę została przeprowadzona na podstawie metody badawczej programów telewizyjnych zaproponowanej przez Arthura Asa Bergera w książce pt. Seeing Is Believing. An Introduction to Visual Communication. Badania opierają się głównie na analizie wizualnej oraz tekstowej. Telewizyjny obraz Afrykanki został skonfrontowany z zaproponowanym symbolicznym modelem kobiety afrykańskiej. Symboliczny konstrukt został stworzony na podstawie analizy określonych publikacji naukowych podejmujących tematykę genderową, ze szczególnym naciskiem na afrykańską kulturę. Powtarzające się kategorie posłużyły do bezpośrednich badań przedstawionych w trzeciej części. W pracy główne kategorie (wygląd Afrykanki, jej cechy osobowościowe, oraz relacje z otoczeniem) zostały przedstawione jako serie opozycji, gdyż nie jest możliwe jednoznaczne przypisanie określonej wartości kobiecie z Czarnego Lądu. Cechy zostały opisane w charakterze dyskursu i odpowiedzi na pytanie: jaka jest modelowa Afrykanka? Krótkie podsumowanie rozdziału pozwala zrozumieć, czy model afrykańskiej kobiety składa się ze sprzeczności, czy jest to krystaliczny, niepodważalny konstrukt.
This thesis attempts to show how the TV travel show – Kobieta na krańcu świata, hosted by Martyna Wojciechowska creates the image of the African women. The analysis of the five episodes of the travel television series was made based on the research method of the television programs proposed by Arthur Asa Berger in his book Seeing Is Believing. An Introduction to Visual Communication. The study are based mainly on the visual and textual analysis. Television picture of the African women was confronted with the proposed symbolic model of the African woman, which was created on the basis of certain scientific publications making gender topics, with special emphasis on the African culture. Repeated categories were used to direct the research presented in the third part of the thesis. The main categories (appearance of the African woman, her personality traits and the relationship with the environment) were presented as a series of opposition, as assigning unambiguous specific values to the African woman is not possible. Features have been described as a discourse and as the answer to the question: what is the African model? A brief summary of the chapter helps to understand whether the model of the African women is made up of contradictions whether it is crystalline, irrefutable construct.