Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Muteness as a form of dialogue. Silence in Scandinavian cinema. Case study: "Kitchen stories" directed by Bent Hamer

Tytuł:
Muteness as a form of dialogue. Silence in Scandinavian cinema. Case study: "Kitchen stories" directed by Bent Hamer
Milczenie jako forma dialogu. Cisza w kinie skandynawskim na przykładzie filmu pt. "Historie kuchenne" w reżyserii Benta Hamera
Autorzy:
Leszczyńska, Ewelina
Słowa kluczowe:
milczenie, cisza, dialog, kino skandynawskie, Hamer
muteness, silence, dialogue, Scandinavian cinema, Hamer
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The main subject of my final dissertation is muteness as a form of dialogue. Second part of my paper concerns silence in Scandinavian cinema. I focus on the film "Kitchen stories" directed by Bent Hamer. In my opinion silence is one of the most important element of human existence. In the first chapter I point out differences and similarities between silence and muteness. I mention features of muteness. I also write about silence and muteness as a possibility of dialogue. In the second chapter I focus on oppositions of speech and silence. In the first part I present spheres and manifestations of muteness. In the second part I describe silence in religion, meditation, contemplation and art especially in film art. I also explain what does sphere of silence mean. In the last chapter I analyze silence in Bent Hamer's film. Firstly, I write about elements of the common Scandinavian culture, then I describe the history of Scandinavian cinematography. In the next section I concentrate on nature in Norwegian films. In the most important part of this chapter, I refer to building relationship between the main characters of the film. The last part of my thesis concerns my consideration about how "Kitchen stories" relate to other new Scandinavian films. I chose the topic because of my interest in potentiality of communication with muteness and weakness in Nordic movies.

Przedmiotem moich rozważań w niniejszej pracy jest milczenie, jego wielowymiarowość oraz funkcje. W pierwszym rozdziale przedstawiam czym różni się pojęcie milczenia od pojęcia ciszy, opisuję jak mają się one wobec możliwości dialogu i w jaki sposób ludzie posługują się milczeniem. W rozdziale drugim przytaczam sytuacje, w których milczenie zdaje się być bardziej wymowne od używania mowy. Kontynuując zagadnienie, wymieniam i poddaję krótkiej charakterystyce przestrzenie i przejawy ciszy, oraz opisuję czym jest i czym się charakteryzuje „galenosfera”, a także rozwijam zagadnienie ciszy w odniesieniu do religii, medytacji, kontemplacji, wreszcie sztuki- zawężając ją do filmu. Ostatni rozdział dotyczy drugiej części tematu mojej pracy i jest najobrdziej obszerny. Pierwszą jego część stanowi opis elementów spajających kulturę skandynawską, druga jest streszczeniem historii kinematografii skandynawskiej: Norwegii, Szwecji i Danii. Trzeci podrozdział tyczy się istoty przyrody i ciszy w filmach szwedzkich i norweskich, z przytoczeniem przykładowych tytułów filmowych.W następnym rozdziale opartym na przykładzie filmu pt. „Historie kuchenne”, w reżyserii norweskiego twórcy Benta Hamera, próbuję udowodnić, że milczenie może być dialogiem. Opisuję tu stadia rozwoju relacji głównych bohaterów filmu. Ostatni podrozdział, to próba umiejscowienia filmu „Historie kuchenne” w przestrzeni „milczącego” kina skandynawskiego.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies